Att Buster har tillverkat plåtbåtar i närmare 40 år märks när vi tar pulsen på mellanbåten Buster XXL. Den är trygg men ändå rask. En sportig familjebåt i plåtkostym och ett starkt kort i det enorma utbudet av styrpulpetbåtar.
Buster XXL - med få plumpar i protokollet
Det är lätt att gå vilse i plåtbåtsdjungeln. Speciellt i tider då mer än varannan båt som säljs är byggd i aluminium. Aktörerna är många och en av de äldsta i gården är finska Buster som sjösatte sin första plåtbåt redan 1977.
Kanske är det just det som gör att plumparna i testprotokollet är så pass få. De har haft lång tid på sig att förfina, förbättra och byta ut mindre bra lösningar mot finesser som fungerar.
Buster XXL är begåvad med djupt skålade stolar för föraren och en passagerare. Därtill märks det att aktersoffan är ovanligt bekväm vilket tyvärr inte är självklart på öppna båtar i sexmetersklassen.
Sedan har den en lång rad snitsiga detaljer som underlättar båtlivet. Ta bara en sådan sak som att den har flera strategiskt placerade fotsteg som gör att man kan gå iland och ombord utan kliva i soffan eller i sätena.
Djärvt beslut
Sist men inte minst har man fattat det djärva beslutet att skippa steglisterna. Något som gör att den får ett lägre gångläge med mer våt yta. I praktiken ger det en något lägre toppfart och mer bränsleförbrukning. Men det ger också en mjukare och tystare gång och avslappnat temperament.
Så med tanke på att bränsleförbrukningen ändå stannar på 0,8 l/nm i 30 knop så måste det anses vara väl motiverat för alla som inte prioriterar höga farter framför allt annat.
Som den pigga plåtbåt den är så levererar också Buster XXL en stor portion körglädje.
Buster XXL | |
Längd: | 6,29 m |
Bredd: | 2,17 m |
Vikt utan motor: | 710 kg |
Rek. motorstyrka: | 90-150 hk |
Toppfart (med 115 hk): | 38 knop |
Toppfart (med 150 hk): | 42 knop |
Bränsle: | 170 liter |
Pris med Yamaha 115 hk: | 376 700 kr |
Pris med Yamaha 150 hk: | 409 700 kr |
Mer info: | www.buster.fi |
Mätningar – utförda av MarinReportage Lars H Lindén* |
Fart i knop | Varv/min | Bränsle l/nm | Bränsle l/tim |
19,5 | 3 000 | 0,72 | 14,0 |
24,0 | 3 500 | 0,72 | 17,2 |
29,5 | 4 000 | 0,79 | 23,4 |
33,4 | 4 500 | 0,87 | 29,0 |
37,3 | 5 000 | 0,95 | 35,4 |
41,2 | 5 500 | 1,14 | 46,8 |
44,5 (Toppfart) | 5 900 | 1,26 | 56,2 |
*Testerna utfördes med en Yamaha F150AETX och med två personer ombord.
Mätningar – utförda av MarinReportage Lars H Lindén* |
Fart i knop | Varv/min | Bränsle l/nm | Bränsle l/tim |
5,0 | 1 500 | 0,52 | 2,6 |
18,4 | 3 500 | 0,66 | 12,2 |
23,3 | 4 000 | 0,66 | 15,4 |
27,0 | 4 500 | 0,72 | 19,4 |
30,5 | 5 000 | 0,81 | 24,8 |
32,0 | 5 500 | 0,90 | 28,8 |
37,3 (Toppfart) | 6 000 | 1,03 | 38,4 |
*Testerna utfördes med en Yamaha F115AETX och med två personer ombord.