Swallow BayCruiser 21: Skön klassiker med moderna egenskaper

Klassiska linjer och moderna seglingsegenskaper i en frestande kombination. Det är den korta beskrivningen av Swallow BayCruiser 21.

Swallow BayCruiser 21 kombinerar klassiska linjer med moderna seglingsegenskaper. Något som torde gå hem hos såväl nostalgiker som prestandasökande seglare. Med inspiration från traditionella dagseglare, men med lätta material och smart teknik, har denna båt en balans mellan historia och innovation.

Trailerbar och genomtänkt

Men det är inte allt. Utmärkande är också att båten är lätt, genomtänkt, trailerbar och därtill prisbelönt av juryn i European Yacht of the Year. Swallow BayCruiser 21 väger endast 600 kilo utan ballast, vilket gör den lätt att hantera både på vattnet och vid transport. En av de mest unika funktionerna är det vattenfyllda ballastsystemet.

Det är förutsättningarna när Skippos Claes Olivecrona och Alfred Ahlberg kliver ombord på båtmässan i Düsseldorf.

– Man öppnar en lucka, drar ut en slang och fyller på 400 liter vatten. På sju minuter har man sedan en stabilare båt som klarar kraftigare vindar. Ballasten är placerad centralt i båten, vilket gör att vikten fördelas jämnt utan att påverka seglingsupplevelsen negativt, konstaterar Alfred.

Smidigt kök

Under däck finns en liten ruff som ger möjlighet till övernattning. Därtill en infälld spis som gör det enkelt att fixa en måltid ombord.

En av de stora fördelarna med Swallow BayCruiser 21 är att den är lätt att transportera. Tack vare sin låga vikt och den lätta kolfibermasten kan en ensam person rigga båten på kort tid.

– Det är ju många som har en större segelbåt men knappt hinner använda den. Här har man en båt man enkelt kan dra upp på trailer, sjösätta var man vill och bara ge sig ut och segla, säger Alfred.

Inte billig

Båten är dock inte billig. Med kolfiberrigg och full utrustning landar priset på cirka 55 000 euro, vilket motsvarar ungefär 700 000 kronor i Sverige.

– Det är mycket pengar för en 21-fotsbåt, men samtidigt får man en smidig, vacker och genomtänkt segelbåt som gör seglingen mer tillgänglig och rolig, konstaterar Claes.

Längd: 6,3 m
Bredd: 2,2 m
Djupgående: 0,3 – 1,5 m (fällköl)
Vikt: 600 kg (utan ballast)
Ballast: 400 liter vatten
Segelyta: ca 21 m² (storsegel + fock)
Mastmaterial: Kolfiber
Motor: Utombordare, upp till 8 hk
Trailerbar: Ja
Pris: Cirka 55 000 euro (ca 700 000 kr)