Beneteau First 30 – familjens planande semesterseglare

En ”performance cruiser” eller planande semesterseglare? Vad nya Beneteau First 30 faktiskt är ska tiden få utvisa. Det råder dock inga tvivel om att det är en av de mer spännande segelbåtsnyheterna under 2025.

Att kombinera komfort och prestanda är sällan en enkel uppgift. Ja, till och med omöjlig om du frågar vissa. Vikt, layout, skrovform och praktikalitet får så gott som alltid stryka på foten när det kommer till att bygga en riktig snabbseglare. På samma vis får toppfart, responsivitet och seglingsglädje göra samma sak i en cruisingorienterad båt.

Även de båtar som lite slarvigt kallas för performance cruisers lider av dessa kompromisser. Visserligen går en del av dem att lätta inför kappsegling, exempelvis Club Swan 43 eller den ORC-optimerade nyheten XR41 från danska X-Yachts.

Vad som däremot inte går att ändra på lika lätt är båtens lateralplan, det vill säga det som är under vattenytan på båten. Det är ofta även här som detaljerna avgör.

Nu när vi fått det ur världen kan vi ta en titt på vad undertecknad och resten av Skipporedaktionen menar är en av 2025 års mest spännande nyheter.

Senaste tillskottet i First familjen

Sedan 70-talet har Groupe Beneteau, världens största båtkonglomerat, inom First-serien tillverkat segelbåtar för den kräsne seglaren som vill kunna ta sin familj på semester men samtidigt få underhållande segling och kunna utmana på kappseglingbanorna.

Ett koncept som ur en ren affärsmässig vinkel enbart kan beskrivas som en succésaga. Under åren har man anlitat några av de mest namnkunniga konstruktörerna från kappseglingsvärlden för att rita båtar som än idag står sig väl på kappseglingsbanonrna, till exempel de Bruce Farr-ritade First 36,7 och First 40,7. Bara för att nämna två.

Patrik Forsgren och hans Pro4u är ett ypperligt exempel på att en gammal First 36.7 fortfarande kan prestera toppresultat, även om hans båt är rejält modifierad. Se honom här i serien Segla med instrument.

Men 2018 bytte Beneteau riktning för sina performance cruisers och köpte upp det framgångsrika varvet Seascape. Ett genidrag om du frågar oss. Plötsligt blev man majoritetsägare till en framgångsrik produktion av en 14-, en 18-, en 24- och en 27-fotare, alla ritade av Samuel Manuard och med ett erbjudande av stor seglingsglädje för en förhållandevis liten peng.

Ett koncept man gärna ville fortsätta bygga och 2023 sjösattes Beneteau First 36, den nya modellen inom samarbetet mellan Seascape och den franska giganten.

Snabbspola närmre två år fram i tiden och nu är det snart dags för nästa modell!

Prisvärd planande semesterseglare…

Nyheten kom under den tidiga hösten i år men än så länge är inte mycket känt om den nya 30 fotaren. Den faktiska avtäckningen kommer att ske under Boot Düsseldorf i slutet av januari, där vi ser fram emot en grundlig genomgång.

Den initiala prisuppgiften var 100 000 euro och det är ett pris som man tycks ligga fast vid då den svenska återförsäljaren redan börjat annonsera båten för 1,4 miljoner, efter att svensk moms har betalats.

Sen så ska priset såklart tas med en nypa salt. Båten är sannolikt långt ifrån redo för såväl semester- som kappsegling i sitt enklaste utförande. Men det är ändå ett steg i rätt riktning då dess företrädare, den tidigare nämnda 36-fotaren kostar mer än det dubbla.

…med vissa farhågor

Men vi låter oss ändå vänta med lovsångerna lite för några farhågor hägrar på horisonten redan nu.

Den första och kanske mest självklara är båtens vikt som uppgår till 3 150 kilo. En acceptabel vikt för en båt som inte är en renodlad racer – men siffran lär stiga i takt med att mer och mer semesterprylar stoppas in i båten. Och för varje kilo som packas in blir det också svårare att uppnå båtens faktiska USP – att kunna plana på platt vatten. Enligt Beneteau själva ska nya First 30 släppa sin egen häckvåg redan vid knappa sju meter per sekund. Ett påstående som vi ber att få återkomma till vid ett regelrätt båttest.

Den andra har mer att göra med det tidigare nämnda lateralplanet och hur detta fått utformas för att båten även ska fungera som en cruisingbåt.

Dubbla roder – bra eller dåligt?

Den nya First 30:an har, som så många andra av dagens båtar härmat väldigt snabba havskappseglingsbåtar och försetts med dubbla roder. Men bara för att det är snabbt och rätt på rena racerbåtar så behöver det inte funka på enklare modeller. De är för tunga och långsamma för att det ska vara vettigt. Varför ser man så så många båtar med dubbla roder? Förklaringen är enkel – det handlar om komfort och trendkänslighet. Varför detta å andra sidan inte är det bästa designbeslutet är desto mer komplicerat för den gemene båtspekulanten.

De dubbla rodren kommer alltid att vara en del av en kompromiss på ”vanliga” båtar. Vid krängning gör nämligen det passiva rodret i lovart mer skada än nytta. Ämnet ”toe in” eller ”toe out” är dock ett som kräver en egen artikel – och en sådan hittar du här.

Prestandamässigt hade ett enkelroder sannolikt varit bättre. Men det hade detta behövt flyttas en bra bit föröver för att inte riskera att ventilera och inte heller behöva vara allt för djupt. Detta skulle i sin tur göra att man fått sumpa antingen en akterkoj, eller motorutrymmet. Och den uppoffringen i komfort är det nog inte många potentiella köpare som hade accepterat. Lösningen får bli dubbla roder.

Många frågor som kräver svar:

Är rodervalet befogat, hur kommer First 30 att fungera på kappseglingsbanor, i rena kryss-, länsförhållanden och framförallt i svenska skärgårdar? Det ber vi att få återkomma till vid ett test – förhoppningsvis under våren!