Axopar 29 CCX – ny modell i stor satsning mot sportfiskebåtarna i USA
Som en del i att markera sitt 10-årsjubileum släpper finska Axopar en ny modell med centerkonsoll. En båt som ska klämma till de traditionella amerikanska tillverkarna med egenskap att kunna växla mellan familjebåt, fartbåt och social fiskebåt.
Axopar har lanserat sin senaste modell, Axopar 29 CCX, under Cannes Yachting Festival, och tar därmed steget in i det omåttligt populära centerkonsollsegmentet. De har tagit Axopar 29 XC, sin redan populära uppföljare till Axopar 28, och gjort om hytten till en rejäl centerkonsoll.
Enligt den finska tillverkaren kombinerar den nya modellen såväl mångsidighet som komfort med Axopars karaktäristiska köregenskaper.
Axopar hävdar att 29 CCX bryter med traditionella centerkonsollbåtar som ofta är designade främst för fiske. Den nya modellen erbjuder mer flexibla däcklösningar och möjligheter till olika layoutalternativ, beroende på om man vill prioritera fiske eller sociala aktiviteter. Det finns till exempel en stor soffa i fören som kan göras om till till solbädd, en stor mittcentrerad och flexibel soffa i aktern, samt en stor grill att hänga på akterns pulpit.
Så långt kommer faktan mer eller mindre rakt från Axopars egna pressrelease. Här kommer Skipporedaktionens första spaning:
Så ska Axopar 29 CCX ta en tugga av den amerikanska marknaden
Det finns få saker inom båtvärlden som går mer hand i hand än maffiga centerkonsollbåtar och den amerikanska marknaden. Detta brukar emellertid komma med hiskeligt hög vikt och smått fasansfulla förbrukningssiffror, såsom när vi testade Boston Whaler 405 Conquest eller lillasystern Boston Whaler 280 (den sistnämnda är också storleksmässigt hyfsat jämförbar med Axoparen).
Just därför tror sig Axopar kunna slå igenom stort på andra sidan Atlanten. De säger sig ha en effektivare båt att erbjuda. Enligt dem själva hoppas man tack vare ett effektivt skrov och mindre använt material genomgående i konstruktionen, och därmed lägre vikt, kunna spara in 35-40 procent av bränslet jämfört med andra båtar inom segmentet.
Påståendet om bränsleförbrukningen ska vi be att få återkomma till när väl vi får chansen att testa denna nya modell, men från Axopars egna tester rapporteras en förbrukning på i runda slängar 1,7 liter per sjömil i 26 knop med singelmontage 400 hk. Vilket i våra nordiska ögon inte är jättesnålt. När vi testat konkurrerande Saxdor 270 GTO så drog den 1,55 liter per sjömil i knappa 26 knop och Quarken 27 drog 1,6 liter per sjömil i 30 knop, båda med 300 hk. Dock är dessa konkurrenter både cirka en meter kortare och 40 centimeter smalare, så helt rättvis är det inte att jämföra rakt av men det ger ändå någon sorts hum.
Och allt är som bekant relativt. Kanske jämför Axopar med amerikanska konkurrenter som nämnda Boston Whaler 280 som när vi testade den drog 2,3 liter per sjömil i 24 knop – men då med dubbla 300 hk, som konkurrenterna ”over there” ofta har.
Till skillnad från sina syskonmodeller är Axopar 29 CCX, likt Boston Whalern, också optimerad för dubbelmontage. Återigen – väldigt amerikanskt. Och för att räckvidden ändå ska bli okej, sannolikt drar den ju markant mer än 1,7 liter per sjömil med dubbla motorer, så har man fläskat på med en bensintank på 600 liter.
Stora möjligheter till anpassning
En sak som dock står klart är att den nya modellen kommer att komma i en myriad av olika utföranden. I sitt pressmeddelande berättar Axopar om anpassningsmöjligheter som innefattar: ett öppet akterdäck, akterdäck anpassat för fiske, akterdäck med wet bar, akterkabin, solbäddar, u-soffa och ja, listan fortsätter i väldig lik anda som när Axopar 28 introducerades för tio år sen.
Modellen som nu lanserats under båtmässan i Cannes är den som fokuserar på sociala ytor. Den mer fiskeorienterade versionen ska lämpligt lanseras under – hör och häpna – Fort Lauderdale International Boat Show i slutet av oktober.
– Det handlar inte bara om funktionalitet och att ta sig från en punkt till en annan. Det handlar om att höja hela upplevelsen till sjöss genom att erbjuda en multifunktionell, hybridlayout som kombinerar de praktiska egenskaperna hos en centerkonsol walkaround med den exceptionella körglädje och hantering som Axopar är känd för, säger Jan-Erik Viitala, grundare av Axopar Boats.
Texten uppdateras.