Elmotor i segelbåt – så resonerar långseglarna!
Efter 18 358 avverkade sjömil segling i 22 länder utan att ha förbrukat så mycket som en droppe diesel har paret Dan och Kika ett tydligt budskap till alla som tvivlar på kombinationen elmotor och segelbåt.
Nej, man behöver inte nödvändigtvis ha en fet plånbok för att byta ut sin gamla dieselmotor i segelbåten mot en luktfri, slabbfri samt näst intill vibrationsfri och ljudlös elmotor.
Tricket är bara att den senare också måste vara någorlunda gammal.
Här får vi följa långseglarna Dan och Kika som är mitt uppe i sitt livsprojekt Sailing Uma.
Det behöver inte vara dyrt att konvertera till eldrift. Och den långsiktiga budgeten är väldigt låg.
Med låg, för att inte säga noll och ingenting av budget, har de nu seglat i 22 länder och avverkat 18 358 sjömil. Och vad än mer imponerande är:
De har bytt ut sin gamla dieselmotor i segelbåten mot en elmotor.
Elmotorn som kom från en gammal gaffeltryck kostade 100 dollar i inköp. Till detta kom några extra, men ändå högst blygsamma, kostnader i kringutrustning för att få motorn att gå.
Här kunde historien ha fått ett lyckligt slut om paret Dan och Kika hade inte hade behövt vara självförsörjande på ström i långa tider.
För oss vanliga dödliga semesterseglare hade deras första arrangemang med elmotor fungerat alldeles utmärkt.
Elmotorn kom från en gammal gaffeltryck och kostade 100 dollar i inköp.
Man använder då bara motorn för att transportera sig in och ut ur hamn och pluggar in en strömkabel för att ladda upp batterierna med jämna mellanrum.
Men det är en lyx som långseglare inte har, de måste kunna gå för motor längre avstånd, varför Dan och Kika var tvungna att byta till en lösning som inte bara laddar via solceller, vind och kabel. För dem krävs också att batterierna kan laddas via propellern under segel.