Rolls-Royce ska styra fartyg från torra land

0 seconds of 6 minutes, 22 secondsVolume 90%
Press shift question mark to access a list of keyboard shortcuts
00:00
00:00
06:22
 

Rolls-Royce Marine har kommit långt i utvecklingen av framtidens sjöfart där en liten besättning kontrollerar flera obemannade fraktfartyg samtidigt  från torra land. 

Rolls-Royce Marine kan nu efter omfattande forskning och utveckling i tätt samarbete med VTT Technical Research Centre of Finland och Helsingfors universitet presentera sin vision om framtidens sjöfart.

Slimmad personal
Då kommer en liten besättning på mellan sju och fjorton personer manövrera en hel flotta med fraktfartyg från en övervakningsstation uppe på torra land.

Manövrering och övervakning sker då via monitorer och ombord på fartygen finns kameror och ljudupptagning som täcker varje skrymsle och vrå ombord. För exteriör översyn används drönare.

Inom räckhåll
Videoklippet ovan visar i mångt och mycket hur långt man har kommit i utvecklingen hittills och går det enligt planerna så kommer man att börja fjärrmanövrera fartyg på prov redan inom loppet av några år.

Läs mer på Rolls-Royce Marines hemsida.

Ett skepp kommer lastat med lyxjakter

Två och en halv miljarder kronor. Ibland mycket mer än så. Ungefär där ligger det sammanlagda värdet för lasten för fartyg som fraktar lyxjakter till nya semesterdestinationer. Se videon!

Lyxproblemet är löst. Nej, du behöver inte själv oroa dig för hur din superjakt ska fraktas till en annan del av världen.

Vem fanken ids själv köra sin superjakt till Medelhalhavet när man ledsnat på Karibien? Eller tvärtom för den delen?

Nej, det måste finnas någon som tar hand om det och ja – det gör det. En av dem är gänget bakom detta minst sagt speciella flytetyg vars lastdäck kan sänkas ner ett par meter under vattenytan varpå superjakterna själva kör ombord varpå däcket höjs upp på det torra igen. Häpp!

Lyxproblemet är löst. Nej, du behöver inte själv oroa dig för hur din superjakt ska fraktas till nästa semesterort.

Genialt, kan tyckas men fullt så enkelt är det ändå inte. Det arbete som krävs för att säkra lasten ombord är omfattande och inkluderar allt från toppchefer och mellanchefer till svetsare och dykare. För att nämna några.

Se videon om ett mist sagt säreget fraktfartyg!