Uttern D62 – tio år ung!
Gammal. Fast förvånansvärt modern. Men ändå daterad lite här och var utan att det stör. Rörigt? Det må vara – men se testen av denna begagnade Uttern D62 och det ska klarna.
Häng med när Gustav Morin tar sig till Pampas Marina och lånar denna trendsättare i daycruiservärlden av beghandlarna på Eriksson Marine. I videon ovan får ni se både buskörning och praktiska grenar såsom liggtest och utrymmeskontroller av olika slag.
Och här kommer några utdrag i korthet:
Hyfsat högt och hyfsat lätt gångläge på en hyfsat vass V-botten och därtill riktigt bra knuff gällande accelerationen i hela fartregistret.
Fattas bara, då denna daycruiser som ska vara havets motsvarighet till sportbilen, har 200 friska hästkrafter där bak.
Därför utlovas också en toppfart på minst 38,5 knop – eller ända upp till 43 knop för den som är road av att trimma, trixa och jaga det optimala gångläget i medvind.
Fler tester av begagnade båtar:
Bella 703 – charmig men hopplös
TG 7200 – laståsnan
Bella Falcon 26 – en perfekt familjekompromiss?
Bella 530 Excel – praktisk, lätt och lagom.
Yamarin 74 C – den sista kompakta bobåten?
Buster Magnum – en havets Volvo V70.
Askeladden 645 Beetle – full av fräcka finesser.
Bavaria 27 Sport – mästare i invändig rymd!
Flipper 630 OC – når inte ända fram.
Yamarin 64 DC – still going strong!
Aquador 26 DC – hetaste begbåten i klassen.
Bayliner 2858 – flybridge till budgetpris.
Aquador 23 DC – vi synar storsäljaren!
Bredde på lite extra
Till detta kommer också en inbyggd pondus som inte är självklar när det gäller daycruiser över lag i den här storleksklassen. Detta för att det sägs att Uttern, när det begav sig för tio år sedan, inte snålade på plasten när båten skulle bakas ihop.
Uttern D62 är med andra ord lite tyngre för sin storlek än daycruiser över lag.
Hur står det till?
Hur står det egentligen till med körkomforten, ergonomin, detaljerna i stort och smått, stuvutrymmena och lastbarheten?
Och gubevars – sist men inte minst det obligatoriska liggtestet.