Skippo testar

Nimbus 305 Coupé – modig lyx i modernt mak

Nimbus ledning har tagit ett vågat beslut och försett sin nya minsting i Coupésegmentet med ett skrov som ska gå bra i farter där de flesta konkurrenter knappt kan köra – mellan 8 och 17 knop. Vi testar hur det fungerar i praktiken.

Stora tunga familjebåtar borde inte tvingas upp i planing. Det har vi på Hamnen.se tyckt länge. Men när vi frågar säljare av stora tunga och kraftigt motoriserade båtar varför man inte nöjer sig med mindre motorer, är svaret oftast: ”Kunderna vill ju kunna dra på om de får bråttom hem.”

Alltså säljs stora motorbåtar ofta med de större motoralternativen.

Därför är Nimbus värda en eloge för att de vågar trotsa marknaden och satsa på ett ”långsamt” skrov.

Plågsamt val
Med planande båtar så måste man välja mellan att köra i 8 knop eller att ta sig över planingströskeln. Fartregistret däremellan får både hushållskassan och de omgivande bryggägarna att skrika. Detta kan också ställa till det när sjön går hög och planing känns för våldsamt men deplacementsfart för långsamt.

Diagram Nimbus 305 Coupe
Här ser ni skillnaden i förbrukning mellan planande båtar och Nimbus semidplacerande 305 Coupé. Den blå linjen visar Nimbus 31 Nova och den röda en referensbåt i samma storlek med planande skrov. 

Med Nimbus 305 Coupé kan man själv välja vilken fart man vill åka i. Men främsta vinsten är nog ändå att den bara drar någon deciliter mer i farter när andra som bäst försöker ta sig över sin planingströskel och då surplar i sig fler liter bränsle per sjömil.

Nimbus 305 Coupe skiss skrov
Här är det nya skrovet som Nimbus utvecklat för att gå bättre i vad man kan kalla halvplanande fart. Se videon ovan för förklaring om varför det ser ut som det gör. 

Därför rak axel
Initialt kan man tro att det är billigare med axelinstallation och att Nimbus beslut om axel istället för drev beror på det. Men icke. Inköp av axel är billigare men räknar man in monteringen av stödlager, axeltätning, slangar, filter och genomföringar – sådant som ingår vid montering av drev – så blir det enligt Nimbus lite dyrare.

Det handlar således inte om ekonomi utan om optimalt gångläge i låga farter.

Axel vs drev
På planande familjebåtar är ofta drev effektivare rak axel. Mest tack vare lägre hydrodynamiskt motstånd men också tack vare den bättre verkningsgraden man får med duo-propeller. I låga farter finns dock inga stora fördelar. Framför allt inte om man ser till Nimbus 305 Coupé vars axel är minimalt vinklad (se förklaring i videon ovan). Det finns inga duo-propellrar för låga farter och då axel tillåter större propellrar så blir det effektivare.

En fördel med axel är att det blir ett mindre hål i båten om man skulle smälla ordentligt på grund men kanske framförallt att service och underhåll blir mindre och billigare.

Grunda vatten med axel
– Men det är ju bra med drev om man vill gå in i grunda vikar, säger du.

Nimbus svar på detta är att man inte vill välja en sämre lösning för båtens skrovform (drev) bara för att kunna köra upp båten på en strand eller närmare klippor.

– Vi tror inte att så många går in på läskigt grunda vatten eller siktar på stränder med en så pass stor båt som detta. Dessutom tror jag att hissningsmöjligheten på ett drev mer ger en känslomässig än faktiskt trygghet, säger Nimbus chefsdesigner Joacim Gustavsson.

Vettig vändradie
Det enda man låtit stå i vägen för optimeringen av hydrodynamiken är ett ganska stort roder. Svängradien är därför inte lika stor som på många andra axelbåtar och även om man, som ni får se i videon, kan välja till både bog- och akterpropeller så går det bra att manövrera i hamn utan.

Volvo Penta har gjort bränslemätningar med motorn som Hamnen.se testkörde – det största alternativet som är Volvo Penta D3 220 hk – men Nimbus vill inte offentliggöra siffrorna då de tror sig kunna optimera propellern än mer.

Tills de är klara med det får vi hålla tillgodo med mätningarna av mellanmotorn – Volvo Penta D3 150 hk.

Bränslesiffrorna är mycket konkurrenskraftiga om man ser till lågfartskörningen. Vissa lika stora planande konkurrenter hävdar att de klarar planingsfarter på 30 knop på bara marginellt mer bränsle per distans än vad Nimbusen drar i 20 knop med 220 hk-motorn enligt instrumentet vi hade ombord som då visade 1,8 l/nm.

Det är som sagt i lägre farter som vinsten är som störst.

Data och pris på Nimbus 305 Coupé. 

Analys av Skippos Elias Johansson.

Mätningar – utförda av Volvo Penta*
Fart i knopVarv/minBränsle l/nm
4,91 0000,4
6,41 2000,5
7,11 4000,7
8,31 6001,0
8,71 8001,1
9,22 0001,3
10,22 2001,5
12,32 4001,5
14,82 6001,4
16,72 8001,4
18,73 0001,5

*Testerna utfördes med en Volvo Penta D3 150, 4 personer ombord och 3-4 m/s motvind och marginell medström.