Iron 647 – stabil och uppblåst sportbåtskänsla!
Om du nöjer dig med en krämvit Volvo som kan frakta familjen tryggt från a till ö – utan minsta spänning. Då kan du skippa att se den här testen.
Det haglar av behagliga styrpulpetare i båtbranschen. Många bjuder på både trygg och torr gång men är precis lika upphetsande som en krämvit Volvo med radialdäck och lättrycksturbo.
Irons minsting 647 ska bjuda på mer sting.
Det är otroligt kul att köra en liten båt i hög sjö.
Gustav Morin.
Frågan är om den lyckas och om den i och med sin ambition om spänst och körglädje gått miste om allt vad förnuft heter.
Hamnens reportrar ger sig ut bland västkustens vågor för att reda ut saken.
Iron 647 är precis för liten för att nå mellan vågdalarna under testdagen utanför Göteborg. För att landa mjukt måste man köra långsamt eller väldigt fort – och ha perfekt tajming för att landa på väg ner i vågdalarna. Det blir lätt okomfortabelt. Men samtidigt kul!
Ska man ha det bekvämt kan man ju stanna hemma i soffan.
Gustav Morin.
Det finns en hel del för reportrarna att diskutera när det gäller interiören. Men det som troligen kommer att väga tyngst för dem som känner köpsug är hur skrovet presterar. Och det får Hamnens reportrar en ordentlig uppfattning om under testen.
IRON 647
Längd: 6,52 m
Bredd: 2,44 m
Vikt utan motor: 850 kg
Rek. motorstyrka: 115–200 hk
Bränsle: 160 liter
Antal personer: 6
Skrov-vinkel: 23 grader i aktern
Toppfart: 40-50 knop
Pris: 542 000 kr inkl 150 hk Evinrude
Mer info: www.ironboats.se