Delta 60 Open – första provkörningen!
Hamnen.se är först ut att få en provtur med Deltas nya enorma solskensracer.
Båten har just landat i Stockholm efter en tuff premiärtur över havet från varvet på Ösel.
Den har visat att den står pall för ett upprört Östersjöhav och ska nu få glänsa ett par dagar i vad jag förmodar är paradgrenen – att dra blickar till sig i stadens guldkantade kärna.
Få som strosat Strandvägen har undgått de täckta Deltabåtarnas design. De ligger på Galärbryggan och visar sina sobra linjer som alltid noteras och känns igen. Utan prålighet, utan bling – men ändå med tillräcklig kraft för att folk ska höja på ögonbrynen.
Men nya Delta 60 Open lirar i en annan liga av blickfångeri.
Se också:
Delta 60 Open – tar upp kampen med storheterna
Videotest av Delta 54 IPS
8-åring manövrerar lyxbåt värd 14 miljoner kr
Att ta bort taket på tidigare flaggskeppet Delta 54 IPS och därtill sänka friborden, ta bort sargerna, vinkla aktern och sen våga stå för en renodlad solskensbåt på, i svenska mått mätt, vrålstora 60 fot – är kaxigt. Och uppseendeväckande.
Volvo Pentas ingenjörer är ombord och optimerar drivlinan efter överfarten. Idag är det dags att se vad båten verkligen går för. Innan de vet resultatet har de alltså vågat att bjuda ombord Hamnen.se.
Kanske är det varvets självsäkerhet som talar. Eller stress. Båten är nämligen på blixtvisit i Stockholm. Om bara ett par dagar ska den vidare till sin nya ägare som huserar där båten förmodligen bäst hör hemma – på varmare breddgrader.
Se också:
Otrolig stabilitet – se när vi testkör en båt med gyro!
Jag noterar att förbrukningen i sju knop ligger på elva liter per timme med båda maskinerna – Volvo Penta IPS 800 – igång. Men det är i högre fart som Deltan ska briljera.
Jag ger mer gas och skrovet lyfter – det känns verkligen så. Planingströskel är inte ett ord som slår mig men jag upplever heller inte att båten plöjer fram, såsom bestar med mått som dessa brukar göra. Paradoxalt nog känns det snarare som att den ligger lätt i vattnet. Men så är båten också byggd i kolfiber och vikten uppges till låga 13 ton.
Efter ett par sekunder sätter turbokicken in och accelerationen är påtaglig. Maffig rent av. Snart pendlar loggen kring 38-39 knop och Volvo Penta-gänget gör tummen upp – målet är nått.
Deltans vassa förskepp skär sönder svallen och skrovet niger oberört, utan slag, knarr eller vibrationer.
I den här farten blir det också tydligt att det här är en daycruiser i jätteförpackning. Alltså en båt som lämpar sig bäst för varma och soliga dagar då man uppskattar vinden i håret. Jag finner mig nämligen bäst tillrätta i stående position då jag ser bra över vindrutan.
Jag drar ner till 30 knop och förbrukningen stabiliserar sig kring fem liter per sjömil, vilket ger rejäl räckvidd.
Återförsäljaren säger till exempel att sträckan Monaco-Ibiza (ca 410 sjömil) avverkas enkelt.
Väl tillbaka vid bryggan tar jag en tur under däck och kan konstatera att de som tycker att det är väl dragigt på däck säkerligen finner sig gott tillrätta här.
Standarden är lika hög och utförandet lika fint som i Delta 54 IPS och det finns sovplats för sex personer fördelade på tre hytter. En dubbelkoj i fören, en dubbelkoj på styrbordssidan och två enkelkojer på babordsidan.
Här finns också två dolda luckor till elsystemet dit all el är centrerad. Ordning och utförande innanför locken lär imponera även på de kräsnaste av skeppare. Värt att nämnas i sammanhanget är att batteribanken är av lithium och att den är tillräckligt tilltagen för att man inte ska behöva starta elverket även om man vill köra aircondition en hel natt – detta kallas silent mode.
Till sist kliver jag iland via den enorma badbryggan och finner en överraskning som kan ses som pricken över i:et – en elektriskt utskjutbar landgång i teak.
Se mer data om Delta 60 Open här.
Äger du en Delta 60 Open?
Dela med dig av din åsikt för att hjälpa andra!