Skippo testar

Buster SuperMagnum – kräver en del men ger desto mer

Vi vet redan att Buster kan bygga tysta och stabila båtar som gränsar till det idiotsäkra. Här är prioriteringen en annan.

Ingressen ska inte tolkas som att nya Buster SuperMagnum är farlig. Men faktum är att den kräver litet mer av föraren än de flesta andra båtar i Buster-flottan.

För det är inte länge sedan som man gick ut med buller och bång och deklarerade att man minsann hade slipat steglisterna på sina båtar. Med alla fördelar som det bar med sig.

Bland annat noterades märkbart tystare och mindre slamrig gång. Om havet sedan inte var för upprört så gick de dessutom mjukare.

Å andra sidan…
Men – och här kommer det – slopade steglister gör som bekant också att båten ligger djupare i vattnet och att den därmed drar mer bränsle samtidigt som att toppfarten blir något lägre.

Med detta sagt så är nya Buster SuperMagnum, med sina markante steglister, inget mindre än ett steg tillbaks. Tillbaks till litet mer slammer och litet mer krävande köregenskaper.

På alerten…
Något som gillas av alla som gillar att köra båt för körandets skull. För med detta kommer också en båt som balanserar högt och effektivt på sin skarpa V-botten. Och som kräver mer av föraren.

Och som rätt hanterad är en fröjd att köra för alla som är – och gillar att vara – på alerten med ratt, trim och reglage.

Se testen!

Se också:
Buster Magnum – nytt skrov och nya tag!
Buster Magnum – lite större och mycket tuffare.
Gotland runt på 24 timmar – ett enkelt äventyr!
Buster Mini Sport – lekande lätt på alla sätt!
Buster S – ny frestelse för fiskefantaster.
Kriget om flest hästkrafter – Busterchefen berättar.
Buster Phantom – ny värsting med 700 hk.

Och det här:
Tidernas galnaste test – Hamnen.se slaktar en Buster!

Buster SuperMagnum

Längd: 7,70 m
Bredd: 2,50 m
Vikt (utan motor): 1 395 kg
Max motorstyrka: 350 hk
Bränsle: 350 liter
Antal personer: 10
Pris (med Yamaha F250DETX): från 742 000
Mer info: www.buster.fi/sv