Volvo Ocean Race: Kungen av Södra Oceanen
Volvo Ocean Race
”Magnus Olsson’s Ericsson 3 wins leg 5. Ericsson 3 crossed the finish line at 10:37:57 GMT”
Dom gjorde det tillsammans, besättningen på Ericsson 3 – vann den längsta och tuffaste etappen i Volvo Ocean Race. Men är det någon som ska krönas som ”Kungen av Södra Oceanen” så är det skepparen Magnus ”Mange” Olsson.
Vid 60 års ålder, under sin sjätte jorden-runt-kappsegling slår han ur underläge och vinner den mest prestigefyllda etappen.
Nedräknad efter olyckan vid Taiwan, sju timmar efter i starten från Qingdao, tvåa in i Södra Oceanen, först runt Kap Horn och först till målet i Rio.
Det är en bragd, fullt värdig Svenska Dagbladets bragdmedalj.
Uppdaterad med Oskar Kihlborgs bilder
Magnus ”Mange” Olsson har ägnat sig åt professionell kappsegling sedan 1977. Då var han som ung data-ingenjör med i Americas Cup med R12:an Sverige. Det blev ett försök till i Americas Cup innan Magnus började havskappsegla legendariska båtar som Midnight Sun och Carat. Till en början var det då dacron som gällde som material i seglen.
1985 gav han sig iväg på sin första jorden-runt-kappsegling. Det var som vaktkapten på engelska Drum med rocksångaren Simon Le Bon i Duran Duran som ägare.
Co-skipper tillsammans med Roger Nilson med ”The Card” i Whitbread 1989/90. Vaktkapten på Intrum Justitia i Whtitbread 1993/94. Vinnare av Whitbread med EF Language 1997/98.
Volvo Ocean Race med Assa Abloy 2001/2002. Tillhörde landorganisationen för Ericssons förra satsning i Volvo Ocean Race.
Började jobbet i nuvarande Ericssons satsning med att vara coach till det man kallade ett ”ungt, oerfaret nordiskt gäng”.
Till en början var det knappast tänkt att Magnus skulle ta en plats ombord, han hade trots allt nått den aktningsvärda åldern av 59 år. Men Magnus ville mer, seglade med som vaktkapten. Han var den som skulle stå för erfarenhet i det unga gänget.
Efter tredje etappen kliver skepparen Anders Lewander av och det naturliga valet som skeppare faller på Magnus.
Första etappen som skeppare, den fjärde blir snudd på katastrof då Ericsson 3 går sönder och är inte långt ifrån att sjunka.
Ett jättejobb av Ericson Racing Team sätts igång och får båten reparerad och i mål i Qingdao. En bragd i sig.
Sen vänder det. ”Det är bara att kämpa på”, som Mange brukar säga.
Nu kan han kröna sin långa havskappseglings-karriär med att vara först på den längsta och tuffaste etappen i racets historia.
Respekt!
Han har varit först in till Rio en gång tidigare. Då som ”kronprins”, det vill säga vaktkapten åt Paul Cayard på EF Language 1998. EF sopade banan med konkurrenterna i Södra Oceanen och fick bland annat Omegas pris för snabbaste dygnsetapp.
En Omega Seamaster i titan delades ut till skepparen Paul Cayard men han gav den vidare till Magnus eftersom han menade att det var till största delen hans förtjänst att de vann den etappen.
Nu har ”kronprinsen” vid 60 års ålder visat att han är ”Kungen av Södra Oceanen”
Oskar Kihlborg är på plats i Rio:
På torsdagsmorgonen med åtta sjömil kvar till målet i Rio skrev navigatören Aksel Magdahl följande rader i ett e-mail:
”Så vi börjar vi se ett slut i vår väntan att komma till Rio. När jag skriver detta återstår åtta sjömil. Inte mycket till bris under sista natten, men vi hade turen att hitta vind i några moln som gav oss bra fart och kurs till Rio, i alla fall i två timmar innan vi stannade helt. Nu fyller äntligen landbrisen på.
Det har varit stort, att genomföra den här etappen. För stort för att nu bli filosofisk. Men en sak är säker ? alla har gjort sitt bästa och nu kan man se hur stolta alla är över sig själva och sina besättnings-kamrater. Jag är helt säker på att det blir känslofyllt vid målgången!
Än en gång, ett stort tack till alla som har gett oss stöd på vägen. Det här är en lagseger. Vi är skyldiga många stora tack till alla som har bidragit i teamet så att vi kunde få starta den här etappen”
Från alla ombord på Ericsson 3