Världens vackraste båtar i makalös uppvisning utanför Barcelona
En uppvisning likt få andra! Under de sista dagarna av årets America’s Cup fick publiken en tillbakablick till forna dagars segling och de majestätiska J Class-båtarna.
Man kan tycka att rubriken är en smula subjektiv. Men då vet man sannolikt inte vad man talar om. Få farkoster på denna jord kan nämligen mäta sig med J Class båtarna. En klass som trots sina snart 100 år på nacken inte tappat det minsta intresse och av många inom seglingssporten ses som den absolut mest prestigefyllda klassen.
I samband med seglingarna i årets America’s Cup gjorde tre av dessa vidunderliga klassiker ett framträdande på vattnen utanför Barcelona. Där fick de sällskap av de hypermoderna AC75:orna som seglade tillsammans med sina förfäder.
– Under 1930-talet var J Class båtarna den absoluta udden av teknologi. De byggdes i de senaste materialen, hade nya typer av segel. På så vis är de lika relevanta idag som de var då och det finns en helt självklar parallell med de nuvarande cupbåtarna, säger Paul Kelly, kapten ombord på Svea.
När båtarna hade sina glansdagar byggdes hela nio båtar i följd. Det fanns dessutom långtgångna planer på ytterligare båtar, bland annat en svensk sådan ritad av Tore Holm (sedermera Svea). Men när krig bröt ut i Europa tog det ett abrupt slut.
Idag finns totalt nio J Class-båtar varav tre är byggda under 1930-talet.
Aktiv klass än idag
Även om båtarna är få tävlas dessa flitigt och ofta deltar flera båtar i samma regattor. Likaså under seglingarna i America’s Cup där tre ställde upp på startlinjen.
Med vältrimmade proffsbesättningar i världsklass var det i vanlig ordning en jämn kamp fördelat på sju seglingar. Av dessa tog svenskägda Svea, med ingen mindre än Skippos seglingsexpert Jimmy Hellberg ombord, fyra spikar och tre andraplatser. En poängskörd som i slutändan gav dem förstaplatsen under seglingarna utanför Barcelona.
Se klippet från seglingarna i början av artikeln!