Inblick hos storvarvet Hanse
Michael Schmidt började med en gammal Aphrodite-form 1993. I dag är boss för det börsnoterade Hanse Yachts i Greifswald, ett av Europas största varv för fritidsbåtar. I år räknar man med att producera över 1 000 båtar. Företaget omsätter 68 miljoner euro och har 450 anställda.
På varumärkeslistan står Hanse, Fjord och Moody.
Vid floden Ryck i Greifswald ligger ett imponerande varv. Förra året invigdes den 10 000 kvadratmeter stora produktionshallen för träarbeten och färdigställande av skorv och däck. I tre parallella linjer står ett dussin Hanse båtar på rad. Tre gånger om dagen flyttas båtarna med hjälp av det ”löpande bandet”. Skrov och däck går in ena ändan av hallen och ut som i stort sett färdig båt.
Sen finns de äldre byggnaderna och till och med en restaurang som grundaren av varvet, storseglaren Michael Schmidt gärna ville ha när framgångarna började komma. 1993 tog han över rättigheterna till en Aphrodite-form och började bygga den första Hanse-båten, Hanse 290.
Sedan dess har varvet varit en framgångsaga med utmärkelser som Boat of the Year och segrar i kappseglingar, nu senast Baltic Spring Cup. I mars i år noterades företaget på den tyska börsen. Omsättningen har gått från noll kronor 1993 till 68 miljoner euro, från Michael Schmidt till 450 anställda. De senaste fem-sex åren har Hanse Yachts haft en tillväxt på närmare 50 procent.
Michael Schmidt är med andra ord långt ifrån ensam att få fart på företaget.
– Vi är ett team som jobbar självständigt bakom Michael, det är nödvändigt nu när företaget har vuxit så snabbt, säger marknadschefen Dörthe Schmeinck.
– Hanse bygger familjebåtar, säger hon. En Hanse-båt ska vara lättseglad. De mindre ska kunna seglas ensam och de större på två – tre man. Normalt sett behöver båtar upp emot 50-60 fot en besättning på 4-6 man, men det gäller inte för Hanse. Samtliga modeller har självslående fock, sen kan man om man vill även använda genua.
– Här ska vi bygga ytterligare en produktionshall för Hanse 630e och större båtar, säger hon och pekar på ett flygfoto över varvet.
– De större båtarna kräver ofta mer individuellt anpassade lösningar så därför är det bra att ha sådan tillverkning i en separat hall.
Annars är det modul-konceptet som gäller vid val av inredning i Hanse-båtarna. Beroende på storlek av båt är den indelad i olika områden där köparen kan välja det alternativ som passar bäst.
För att hålla sig uppdaterade om vad som händer inom industridesign och inredning åker många av nyckelpersonerna inte bara till båtutställningar utan även bilsalonger och inredningsmässor, typ Milano.
– När det gäller beslut om inredningen är det till 80 -85 procent kvinnan i familjen som fattar besluten, säger Dörthe. Männen tittar mer på seglingsegenskaper och hur båten är byggd.
Effektivitet, noggrannhet och säkerhet präglar detta varv som har sin plats i det forna östtyskland. Några detaljbilder från produktionshallen är inte tillåtet, inte heller att tanka över några pressbilder till USB-minnet. Det senare kan betyda dataintrång och det vill man inte ha på Hanse Yachts.
Varumärken är en annan viktig del i företagets strategi. Fjord har under en tid inte haft någon egen tillverkning vilket fick Hanse att köpa rättigheterna till Fjord.
Och ut kom den uppmärksammade Fjord 40, en motorbåt som inte alls såg ut som en vanlig Fjord men som stärkte varumärket ännu mer.
Designern för Fjord 40 heter Patrick Banfield som, förutom att redaktören för hamnen.se seglade Drum i Whitbread med honom, även står bakom de nyskapande linjerna på de exklusiva Wally-båtarna.
Några problem med att en Fjord från Greifswaldt i mångt och mycket liknar en Wally har inte Dörthe:
– Det är bara bra att fler har möjlighet att köpa en båt som påminner om en Wally.
Hanse Yachts funderar på att lansera en ny modell i Fjord-linjen. Det blir i så fall en 36-fotare med flybridge.
– Den ska fungera lika bra som transportbåt som en båt med möjligheter för vattensporter som wakeboard. Vi har märkt att i Skandinavien är det många seglare som även åker motorbåt, där gör man inte stor skillnad mellan intressen som i till exempel Medelhavet. Det är tillvaron på vatten som är den gemensamma nämnaren.
Företagets varumärkes-recept med Fjord gäller även för Moody. I våras tog Hanse över rättigheterna till det anrika varvet Moody. De som byggde Oysterbåtarna, många långfärds-seglares våta dröm.
Men den nya Moody 45 är långt ifrån en konventionell och konservativ engelsman, trots att britten och konstruktören Bill Dixon för Moodys ande vidare.
-Först blir kunderna fundersamma, sedan börjar de gilla vad de ser. Det verkar som om de kan känna sig yngre i den nya varianten av en Moody, säger Dörthe.
Moody 45 är en äkta däcksalongsbåt, det vill säga sittbunnsdurken ligger i höjd med durken i däckssalongen. Det gör att den nya och även den gamla generationen av ägare till en Moody 45 kan sitta och njuta av en god middag inne i salongen och samtidigt ha koll på vad som sker utanför båten, vare sig det är i en naturhamn eller i Smögen.
– Moody 45 kommer att premiärvisas på London Boat Show och priset kommer att ligga under 300 000 euro, säger Dörthe.
Regnet vräker ner. Det är dags att lämna Greifswaldt, ta bilen tillbaka till Lybeck och flyget hem till Sverige. Nere vid hamnplanen och floden Ryck tar ett äldre par skydd mot regnet. De har med största sannolikhet varit med om en större förändring än den Michael Schmidt och hans team har åstadkommit med Hanse Yachts. Innnan muren föll och Tyskland förenades har de levt under Erich Honneckers välde.
– Greifswald är en trevlig stad. Auf Wiedersehen, säger de och vinkar adjö.
Michael Schmidt menar att det är med rumpan man bäst känner hur en båt seglar. Här provseglar han för många år sedan den första Hanse-båten, tillverkad i en Aphrodite-form.