Vattenskoter - buskul eller bara buse?
Vattenskotrarna utvecklas till att bli mer lika båtar: fler sittplatser och större lastutrymmen, men även med ordentliga beslag för dragning av wakeboardåkare och allehanda lekprylar. Men de är inte helt okontroversiella.
Hamnen.se träffade Pontus Liljeqvist i Yamahas monter på Båtmässan i Göteborg och pratade vattenskotrar. Med motorer från 100–200 hk flyger de fram i över 40 knop.
Säkert är de roliga att köra och perfekta för den som vill komma in i grunda vikar. Men ämnet är kontroversiellt. Det har skett en hel del busåkande, framför allt kring hamnar och runt badstränder.
– En gissning är att det säljs cirka 300 vattenskotrar per år, säger Pontus Liljeqvist, men det finns ett mörkertal när det gäller direktimporterade skotrar.
Hur vattenskotrar får användas finns det begränsingar om. Länsstyrelsens förordning säger att vattenskotrar bara får åka i allmänna farleder och 300 meter på vardera sidan om farledens mitt. Det verkar dock som förordningen inte efterföljs och det är tveksamt om någon har bötfällts för buskörning.
Tidningen Dagens Nyheter har skrivit en del artiklar i ämnet där det framgår att Polisen har svårt att bötfälla då ingen vet om den svenska vattenskoterförordningen strider mot EU-rätten. Många väntar på ett avgörande i EG-domstolen.
Tingsrätterna i Kalmar och Luleå vände sig redan förra året för att få ett klargörande. Det ligger även en motion i riksdagen om att skotrarna ska klassas som fritidsbåtar.