Swede 68 – svensk klassisk lyxjakt i trä
Inte sedan den sista 150 kvm-jakten byggdes har vi sett en svensk båt som är lika skön för ögat som nya Swede 68. Kände konstruktören Håkan Södergren vurmar för vackra slanka skärgårdsseglare och har med denna dam fått stilla sitt lystmäte för en stund.
Om Swede 68 blir verklighet tror jag att den kommer att beundras för sin klassisa design och höga prestanda. Oavsett vilken typ av båtmänniska man är, jolleseglare, trimaranseglare, motorbåtsåkare, alla kommer att stanna upp och se den segla förbi. Alla stannar för en skönhet.
Standarden sägs bli av högsta klass med mast och bom i kolfiber, hög stabilitet och stor segelarea för att stå emot vid kappseglingar mot båtar i samma klass. Den ska bli en superyacht i bemärkelsen att den ska byggas med samma avancerade byggmetod som den exklusiva daycruisern J-Craft 40 använder. Man vacuum-injicerar skrov och däck med högvärdigt glas och vinylester och däcket kläs med mahogny och teak.
Swede 68 byggs med samma teknik som stiliga JCraft. Byggmetoden har använts på sjutton byggda och levererade JCraft 40. Samtliga båtar är byggda av CMI Composites på Gotland.
Det är Södergren Group och Håkan Södergren Yacht Design som har fått i uppdrag att konstruera den här blivande klassikern. Här berättar han om byggtekniken som ska ge båten finish utöver det vanliga:
– Tekniken är enkel men komplicerad i sitt utförande och kräver extremt skickliga yrkesmän för snickeri och ytbehandling. Båtarna byggs i en form med högvärdigt UD-glas och vinylester som vacuuminjiceras. I detta är det inget speciellt märkligt och byggmetoden blir allt vanligare även för ganska simpla byggen. Ett skäl att bygga med metoden istället för öppna formar där polyester eller vinylester läggs öppet med luftutsug, är miljöaspekten, som blir avsevärt bättre då härdningsprocessen är sluten. Utsläpp av Styren blir bara bråkdelen så stor vilket såklart är till gagn för den allmänna miljön och särskilt för de som arbetar med materialen, säger Håkan Södergren och fortsätter:
– Så långt bygger vi egentligen bara en vanlig båt. Det som sedan sker är att båten kläs in med riktigt trä, som på J-Craft med 3 mm mahognyfaner. För Swede 68 blir det en kombination av fanér och tjockare material på däcket (8mm). All mahogny och teak, skrov och däck, vacuumsugs fast på plastunderlaget. Detta arbete kan kännas som att bygga en traditionell träbåt utanpå en plastbåt men är inte riktigt så dramatiskt. Fanéret är tunt och det finns en teknik för att fräsa ihop materialet på ett sätt som är hyggligt rationellt. Materialet slipas och putsas tills däcksläggning skiner vackert.
Håkan Södergren har konstruerat otaliga båtar och har särskilt sinne för klassiska skärgårdskryssarlinjer.
Här beskriver han den slutliga putsprocessen för den kommannde Swede 68:
–Vanligtvis så betsas materialet lätt för att få en så jämn färgnyans som möjligt över hela båten. För att skydda båten läggs sedan minst 10-15 lager epoxy ovanpå materialet som sedan putsas till en mycket jämn och fin yta. Ovanpå denna yta lägger man cirka 20 lager klarlack. Resultatet kan du se på bilderna av J-Craften.
Swede 68 är beställd av en tysk kund som numerera äger företaget Classic Swedish Yachts, vars avsikt är att seriebygga båten till samma standard som J-Craft 40. Om någon med sinne för klassisk estetik tar sig råd och blir ägare till Swede 68 kan det mycket väl tänkas att den sedan får en storasyster. Det är åtminstone förhoppningen.
Swede 68
Längd skrov: 20,60 m
Längd vattenlinje: 16,20 m
Bredd: 3,81 m
Djupgående: 2,75 m
Vikt: 17,60 ton
Kölvikt: 7,5 ton (40%) ton
Storsegel: 128 kvm
Fock: 78 kvm
Spinnaker: 230 kvm
Design: Håkan Södergren Group och OAXS Design
Mer info: www.oaxsdesign.com
Tarac 33 är Håkan Södergrens exempel på hur en modern skärgårdskryssare i mer normala mått ska se ut. Se filmen när vi testade den tillsammans med Starbåtslegenden Sune Carlsson.