Sharrow Marine – svenske experten om mirakelpropellern

Då och då dyker den upp i mediaflödet med löfte om överlägsna egenskaper när det gäller allt från fart och förbrukning till vibrationer och manöverbarhet. Frågan är bara hur bra Sharrow Marines mirakelpropeller är – egentligen?

Sharrow_propeller_1
Sharrow Marines propeller kommer med stora löften när det gäller fart och förbrukning.

Propellrar till båtar har sett ungefär likadana ut sedan det tidiga 1930-talet. Men går det som amerikanska Sharrow Marine hoppas så kommer deras så kallade ”toroidal propeller” att frälsa motorbåtsåkare över hela världen. Detta med överlägsna siffror när det gäller allt från fart och förbrukning till vibrationer och manöverbarhet.

Men det stannar inte där. Med Sharrow Marine kommer också löfte om bättre grepp i svängar och när man backar, samtidigt som den slits mindre och håller längre än traditionella propellrar.

Väntar på genombrottet

Så långt tillverkarens ord. Frågan är hur de stämmer överens med verkligheten?

Om en bråkdel av det ovan sagda stämmer så är detta något av en revolution. En revolution som i sin tur leder fram till nästa fråga. Varför har inte mirakelpropellern slagit igenom med dunder och brak?

En av dem som verkligen har försökt sätta Sharrow Marines propeller på prov är Boattest.com som testade den mot två traditionella serieproducerade propellrar. Ett test som i mångt och mycket stärker ryktet om att Sharrow Marines propeller skulle vara något alldeles extra när det kommer till nära nog allt.

Se också:
Tidernas propeller-revolution?

Hamnen ringer upp ”Propellerprofessorn” Roland Rolle Sjögren för ett utlåtande om mirakelpropellern och varför den fortfarande lever en förhållandevis anonym tillvaro på andra sidan Atlanten.

YouTube-kanalen Ziroth är mycket positivt inställd till Sharrow Marines propellrar. 

– Del av förklaringen kan ligga i att Sharrow Marines propeller är mycket dyr att producera. I runda slängar kostar den tio gånger mer än en traditionell propeller. I övrigt är detta i praktiken en sexbladig propeller och med detta sagt kommer vi som alltid ned till vad det egentligen alltid handlar om – bladarea och pitch. Sedan har Sharrow en fördel i sin utformning genom att den inte lämnar någon nämnvärd turbulens i änden på propellerbladet, säger Rolle.

Rolle fortsätter:

– Gällande videotesten som Boattest.com utför så säger den ingeting mer än om resultatet i just det vädret, med den belastningen och med serieproducerade propellrar som utmanare till Sharrow. Vad som skulle hända om vi lastade ombord en svärmor och tre backar öl har vi däremot ingen aning om.

Hör av dig till Hamnen

Med detta sagt passar Hamnen på att be dig som har äger eller som har erfarenhet mer om Sharrow Marines propellrar att höra av dig till redaktionen.