SeaCart trimaranerna sprider ut sig i Gotland Runt 2006
När de sex SeaCart trimaranerna kom in i den sista etappen i Gotland Runt, med en fjärde del kvar att segla, var de utspridda med över en timmas mellanrum vid rundningen i Visby. Vid rundningsmärket var SeaCart Vinden 22 minuter före Seacart Morticia. Senare kom Mr SeaCart själv, Calle Hennix, in på SeaCart 30 Audi.
Vi hade över 40 sjömil i halvvind från sydligaste märket vid Knolls Grund, 30 sjömil väster om Visby, säger Fredrik Adilstam, skeppare i Team Knot på den ledande SeaCart 30 Vinden. Det var långa stäckor med runt hasigheter på runt 20 knop med Code 0 och storseglet, fortsätter Adilstam.
SeaCart 30 Vinden vid rundningsmärket i Visby
När de kom in i Visby hade de vindar på 7-9 m/s. SeaCart 30 Vinden seglade aggressivt och ökade ledningen. Vid rundningsmärket var de med långt avstånd och 22 minuter före Seacart Morticia, med tidigare svenska olympiska Tornadororsmannen Martin Strandberg. Senare kom Mr SeaCart själv, Calle Hennix, på SeaCart 30 Audi in med Code0 uppe i förhållanden som normalt skulle ha krävt den mycket större G0. Det ledande Knot-teamet hade haft sönder två fall och vi gissar att Audi teamet hade haft samma problem ? inga fall ? ingen gennaker.
SeaCart 30 Mortricia kommer in som tvåa.
SeaCart 30 Audi med Mr SeaCart, Calle Hennix, ombord rundar som trea.
Nästa SeaCart 30 att passera rundningsmärket var Team Gillas, med North Sailmaker Anders Lewander vid rodret. De verkade trötta efter en andra natt med mycket hård segling och var inte riktigt på topp när de rundade Visby. Lewander har värmt upp veckan före Gotland Runt med en andra placering i den mycket utmanande och extrema havskappseglingen Archipelago Raid i sin F18 katamaran. När Gillas lämnade Visby gled de iväg i stadiga 18-19 knop mot målet i Sandhamn, 100 sjömil norröver.
SeaCart 30 Gillas med Anders Lewander vid rodret är nästa att passera.
SeaCart 30 Havet, skeppare Anna Drougge, kom alla in med ett leende på läpparna
Den kvinnliga besättningen på SeaCart 30 Havet, sponsrad av UBS, kom alla till Visby med ett leende på läpparna, trots att de förlorat kontakten med de första SeaCart båtarna under natten. Havet gled fram fint och tjejerna verkade vara i god form. Troligtvis hade de förlorat lite mot det starkare och mer erfarna herr-teamen, men man kan vara säker på att Anna Drougge och hennes besättning kommer att minska gapet. Om de hade haft väderutsikterna och vindstyrkorna i förväg som de upplevde andra natten, så hade tjejerna valt att ha en 6:e person ombord. I de lättare förhållandena under de första 36 timmarna gav tjejerna de andra teamen hård konkurrens och låg mellan femte och andra plats större delen av kappseglingen.
Den sjätte båten, Business 3, syntes inte till. De chartrade sin båt precis före Gotland Runt och har inte haft chans att träna och kanske var de också utan A0, ett vinnande segel i alla lätta motvindsförhållanden. A0 ger en farter på 10-15 knop jämfört med Mum36-an som bara gör 3 eller 4 knop vid lätta vindar.
De första 40 timmarna låg alla SeaCart båtarna inom räckhåll från varandra, vilket är ultimata kappseglingsförhållanden, sa andre rorsman och trimmare på Knot team Vinden, Pontus Johansson, på telefon när han styrde i 18 knop. Johansson och Adilstam på Vinden är ivriga att vinna Gotland Runt, så att de kan kasta sig iväg till nästa veckas F18 Världsmästerskap i Frankrike.
SeaCart 30 Vinden lämnar Visby i ledande position.
SeaCart trimaranerna beräknas nå målet i Sandhamn senare på tisdagen. De har seglat en 67 sjömil och 10 timmar längre väg i lättvind än VOR Ericsson och de kom in i Visby 10 timmar efter Ericsson. I Sandhamn kommer de att mötas av Ericcson, tre ORMA 60 trimaraner och kanske några fler 70-100 fotade enskrovsbåtar som seglat den 67 sjömil kortare banan. Var och en av dessa båtar har en budget som överstiger den totala SeaCart flottan med sina 6 båtar och 26 kappseglare. Det var intressant att se 50 fots enskrovsbåtar, med stora besättningar, som kom in för rundning i Visby och gjorde 7-9 knop bli omseglad av den ena SeaCart 30 trimaranen efter den andra, med bara 4-5 personers besättning där alla aktivt seglade båten.
Text: Håkan Lindström