Satsning på elbåtar med 240 miljoner – Wallenberg i spetsen
De har sålt 100 båtar av sin nya modell. Men Candela fortsätter att storsatsa med robotfabrik och utvecklingscenter i Stockholm.
Candela har med sin modell Candela C-7 visat att de kan bygga riktigt bra, effektiva och bekväma elbåtar. De fortsatte sin resa med Candela C-8 med, vad det verkar, en fantastisk ny elektrisk drivlina. Därtill har de elektriska passagerarfärjan P-30 på gång.
Det händer med andra ord mycket i detta svenska bolag. Candela C-8 är redan en försäljningssuccé och redan nu är det inte osant att säga att de är världens största tillverkare av elektriska båtar med bärplan.
Nu bygger de ett nytt centrum för sin utveckling och sitt kontor i Frihamnen i Stockholm och hamnar då i gott elektriskt sällskap i form av elbåtstillverkaren Awake och X Shore, som redan är etablerade i området.
Här kommer det senaste pressmeddelandet där företaget berättar att de satsar stort på utveckling och att de bygger sin nya fabrik i Stockholm.
Pressmeddelandet i sin helhet från Candela:
Efter rekordförsäljning av den nya fritidsbåtsmodellen C-8 stänger nu Candela en ny runda på 24 M €. Rundan leds av EQT Ventures med stöd av TED talks Chris Anderson. Pengarna används för att skala upp utvecklingen av elektriska färjor samt bygga en robotiserad fabrik. Det blir också nytt huvudkontor i Frihamnen, där Candela på våren 2022 inviger världens modernaste utvecklings- och testcenter för elbåtar.
Wallenberg-bolag bakom investeringarna
– Vi har visat att vår bärplansteknik är nyckeln till att göra elektriska båtar kommersiellt gångbara. Vi ser ett nästan obegränsat intresse för vår nya Candela C-8 och även för de kommersiella färjor vi utvecklar, säger Gustav Hasselskog, grundare och VD för Candela.
– Det betyder mycket för mig personligen att få EQT Ventures förtroende. De är en perfekt match för Candela, och i mina ögon Europas främsta investerare. Wallenberg-sfären har 160 års erfarenhet att satsa på framgångsrika industriella verksamheter, säger Gustav Hasselskog.
Bärplan för båtar är grejen
Burna av datorstyrda bärplan flyger Candelas båtar över vattenytan med 80% mindre energiåtgång än konventionella fartyg, vilket för första gången möjliggör lång räckvidd i hög fart på batterier till sjöss. Tack vare bärplanstekniken går Candelas båtar också mjukare i vågor, är helt tysta och bildar minimala svall – fördelar som gjort Candela till Europas största tillverkare av elbåtar sedan introduktionen av den första fritidsmodellen Candela C-7 år 2019.
Siktar på storskalig produktion av elbåtar
Med introduktionen av den större Candela C-8 i höstas tog Candela steget mot storskalig produktion. Med fler än 100 order på tre månader är C-8 inte bara den bästsäljande elektriska fritidsbåten i Europa, utan säljer även bättre än många fossildrivna modeller i prisklassen. Försäljning som har lett till att finanspress som Bloomberg och Forbes hyllat Candela som sjöns motsvarighet till Tesla Model S och jämfört med introduktionen av iPhone.
Ledande inom elektrifiering av båtar
– Candela är världens ledande teknikbolag inom elektrifiering av fritidsbåtar och fartyg. Övergången till fossilfria transporter har kommit långt på land. Tack vare Candelas bärplansteknologi kommer det nu även att ske till havs. Vi ser fram mot att stötta dem och möjliggöra massproduktion av de elektriska fartyg som vi tror kommer att ha en massiv positiv påverkan på utsläppen från sjöburna transporter över hela världen, säger Lars Jörnow, partner EQT Ventures.
Elbåtsfabrik i Stockholm
Med finansieringen från bland annat EQT Ventures siktar elbåtstillverkaren på att utöka utvecklingsteamet med 300% inom kort tid och skala upp produktionen snabbt.
En ny, robotiserad fabrik i Stockholmsområdet ska se till att Candela når målet att bygga 400 båtar per år om två år, och ska även producera den nya bärplansfärjan Candela P-30 som företaget tagit fram tillsammans med Region Stockholm.
Innovationscenter för elbåtar i Frihamnen
Candela flyttar även huvudkontoret till Frihamnen, där teknikbolaget tar plats i Magasin 2. Här bygger man också världens modernaste utvecklings- och testcenter för elbåtar med hamnanläggning och möjlighet för Stockholmarna att uppleva framtidens båtliv i en stadsnära marin miljö.
– Det känns extra fint att vi kan vara med och omvandla Frihamnen från en hamn för fossila bränslen till en innovationshub för fossilfria fartyg. På gångavstånd från stadskärnan kan vi visa stockholmarna hur deras framtidens elektriska sjötransporter ser ut, säger Gustav Hasselskog.