Rengöringspanik inför sjösättning gav resultat!

Jimmy Hellberg ska i vårrustningens sista minut – innan sjösättningskranen rycker undan stöttorna, få bort smutsen på friborden. Räddningen blir ett mirakelmedel.

Jag har haft panik senaste dagarna att hinna få båten klar. Länge tänkte jag strunta i att tvätta, polera och vaxa. Men så fick jag ett råd från en kompis…

Den 20 år gamla lacken på Pac-Man är helt slut, oxiderad och jävlig. Jag har polerat alla andra år men de svarta ränderna går ändå inte helt bort!

Uppgiven och förtvivlad inför lördagens sjösättning ringde jag min extremt allvetande vän Kristian Hertzberg. Han sa:

– Har du provat Fordonsglans?

– Nja, jag testade den på min andra båt Airbender förra året och det fungerade väl ok. Men nu krävs ett mirakel!

Grejen var att Airbender hade stått i två år utan pressening, så det var en grön fin matta på henne och det krävdes lite fysiskt jävlaranamma för att få bort smutsen. Den rann liksom inte bara bort av sig självt…

– Nåväl, jag ger fordonsglansen en chans till och tvättar väl av det värsta och skiter i resten, sa jag.

Allt man behöver för en ordentlig grundrengöring av en båt!

Jag inhandlade ett par diskhandskar, en blomspruta modell större och en slags levang för att få räckvidd. Jag blandade 50/50 med vatten och fordonsglans i sprutan och sprutade på det torra skrovet på samma sätt som man avfettar bilen.

Sen gnodde jag lite med svampen (förlängd med levangen så något vidare tryck blev det ju inte). Utan ansträngning gick 80 procent av de svarta ränderna bort direkt. Wow, det funkar rätt bra tänkte jag.

Men perfekt blev det ju inte.

Jag drog av ena skrovsidan i en hast. Pac-Man såg mycket gladare ut, dock med en del svaga ränder kvar när jag kollade nära. Av en slump gnodde jag på en rand med diskhanskarna på, och plötsligt händer det som jag inte lyckats uppnå med något medel eller någon typ av polering – randen suddas bort!

Jag blir ivrig och sprutar på mer Fordonsglans och börjar köra Karate-Kid med handflatorna och de kvarvarande ränderna suddas bort i en ganska snabb takt!

Det ser såklart inte klokt ut att stå och gno med endast diskhandskarna men det är fan ett MIRAKEL!

Lackförsegling för båtar

Det gick så snabbt att jag kostade på Pac-Man ett lager lackförsegling också. Jag använde ett fabrikat som professionella rengöringshandlarna SGA AB rekommenderade när jag frågade dem förra året. Det visade sig vara otroligt drygt och lättjobbat. Bara dra på, vänta på att det torkar och torka bort med ren trasa. Kanonresultat med extremt hal yta, utan att den blir sådär flammig och tråkig. 

Segelbåt blir ren på rekordtid

Pac-Man ser nu riktig fräsch ut och jag behöver inte döpa om henne till ”Tiger” i år!  På bara sex timmar har alltså en medelålders halvslapp medelålders man lyckats få en lackad, 20 år gammal 38-fotare, inklusive såväl skrov som däck, skinande ren och vaxad. Det är fan rekord! 

Ändå bra att polera sin båt – men kanske inte så ofta

Förra året polerade jag båten med maskin. Det tog två dagar men blev snyggt, sånär som på de svarta ränderna då. Kanske hade årets resultat inte blivit detsamma om jag inte gjort det? Men min magkänsla säger ändå att man nog inte behöver polera båten med maskin varje år. Det räcker säkert med vart tredje, så länge man håller båten någorlunda ren under säsongen.

Polermedel nöter ner båtens lack

I mina tidigare försök att få bort de svarta ränderna har jag använt Auotosol och Cif som ju innehåller en del slipmedel. Jag har också kört med 3M Fastcut som gav en fin yta i övrigt men inte bet på ränderna. Det är klart att det går att få bort ränderna med ett korningt polermedel, det är ju bara att nöta ner lacken. Men det är jag ju inte så sugen på.

Högre koncentrat på Fordonsglansen

Fordonsglansen innehåller inga slipmedel men bet ändå. Jag körde  mycket högre koncentration än vad som rekommenderas, 50 vatten och 50 medel.