Platypus – intressant men kanske helt onödig båt
En undervattensfarkost hämtad från James Bond? Nej, men den franska farkosten Platypus tänjer sannerligen på var gränsen mellan båt och ubåt går. Onödigt? Avgör själv!
Har du någon gång funderat på hur det skulle vara att äga en ubåt? Eller varför inte varit ute på fisketur, sett ett stort stim simma förbi och velat följa efter? Då kanske den milt sagt speciellt farkosten Platypus från det franska företaget med samma namn är något för dig!
Designen är baserad på en treskrovskonstruktion, inte allt för olik den av en trimaran. Skillnaden är att de tre skroven sitter tätt samman – och att de mittersta skrovet går att sänka ner under vattnet.
Idén bakom farkosten låter som ett futuristisk koncept men i själva verket finns redan nu en första version som är i fullt fungerade skick och går i trafik på den franska rivieran.
– Vi ville bygga en båt som inte bara kunde navigera på vattnet utan även under vattnet, säger François-Alexandre Bertrand, grundare och vd för Platypus Craft i en intervju på Youtube-kanalen Yachts for sale som drivs av båtmäklaren Northrop and Johnson.
Vad ska den användas till?
På sin hemsida listar företaget fyra användningsområden som de hoppas att deras farkost kan komma att göra succé inom. Först och främst är Platypus ett föremål för turism och de som vill utforska underhavsvärlden men göra det i en motordriven fart av sju knop. På så vis ska farkosten öppna upp för icke-dykare att se rev, fiskar och vrak på nära håll.
François-Alexandre ser också hur en växande lyxmarknad skulle ha intresse för en tender som också fungerar som en undervattensfarkost. Därför han företaget tagit fram en variant som är mer anpassad efter de lite exklusivare klientelet.
Slutligen hoppas man också att Platypus ska kunna möjliggöra kartläggning av plastföroreningar i kustnära områden och fungera som en arbetsplattform med stora dykflaskor monterade på farkosten och regulatorer på långa slangar.
Med pontonen nedfälld gör farkosten knappa sju knop vilket är mer än tillräckligt enligt François-Alexandre. Men vanligt ytläge kommer den snabbt upp i 25.
Fler unika vattenfarkoster:
Craftcart – ny svensk eldriven amfibiebil på Allt för sjön
Världsunik svensk tillverkare går på djupet med båtlivet
Stolleprov – liten men desto större motor
Inte konstigt nog? Vänta bara
Under sommaren annonserade företaget sitt nästa projekt. Konceptet är detsamma som tidigare. En mittponton som sänks ner under vattnet men med den distinkta skillnaden att den nu är tätsluten. Enligt François-Alexandre Bertrand ska undervattenshytten kunna husera middagar, fungera som en sovplats och dessutom ha luftkonditionering.
I klippet nedan kan du se mannen bakom den märkliga farkosten berätta om sin uppfinning.