Nya Buster M – nu med rejäl centerkonsol och vindruta

Buster M har kommit i en ny variant med en rejäl mittmonterad styrpulpet och en ordentlig skyddande vindruta. Buster Mcc var namnet.

Buster Scc inledning
Centerkonsolbåtar, oavsett storlek har sina klara fördelar när det kommer till det praktiska.

Trotjänaren Buster M med sina varianter av dubbla och enkla pulpeter i all ära. Men i ärlighetens namn så gav de inte mycket skydd från vare sig fartvind eller stänk på upprört vatten. Däri ligger också den stora vinsten men nya Buster Mcc som i mångt och mycket påminner om sin föregångare – men som som nu alltså har fått en mittpulpet av ett rejälare slag.

Därmed inte sagt att det skulle bli trångt om saligheten ombord. Enligt uppgift ska nyheten både ha rejäla passager vid sidan ack pulpeten som gott omen fri lastyta.

Konsolen, som är helt i aluminium, ger vindskydd både för föraren och passageraren samtidigt som möda har lagts på ergonomin som tillåter bra komfort både sittandes och ståendes bakom ratten. Sedan finns det plats för installation av flera ekolod och/eller andra instrument.

Buster Mcc rekommenderas med max 40 hästkrafter som räcker till en toppfart på 27 knop. I den mest bränsleeffektiva marschfarten på 15–22 knop landar bränsleförbrukningen 0,5 liter per sjömil.

Buster-Mcc-keskipulpetti
Trotjänaren Buster M med sina varianter av dubbla och enkla pulpeter i all ära men nya Buster Scc (bilden) kommer med avsevärt bättre vindskydd.

Nyheten kompletterar det redan befintliga utbudet av centerkonsollbåtar samt Buster M1 (med enkel sidokonsol) och Buster M2 (med dubbelkonsol).

Förutom Buster Mcc kommer Busters modellprogram 2025 även att omfatta den mindre centerkonsolmodellen Buster Scc, som är 4,43 m lång och har en smal mittkonsol samt en maximal motoreffekt på 30 hk.

Gammal i gemet

Buster har erbjudit centerkonsolbåtar sedan 1980-talet, då den första modellen, Big Buster CC Fish, lanserades. Storleksmässigt var den jämförbar med dagens M-modeller.