Mysteriet löst – därför attackerar späckhuggare segelbåtar
Hämndaktion efter gamla oförrätter. Eller övning för att vässa sin jaktförmåga. Teorierna kring varför späckhuggare plötsligt började attackera segelbåtar har varit många. Nu tror man sig veta svaret.
Det som började som på en given signal för ungefär fyra år sedan kom sedan bara att eskalera. Något som Skippo har rapporterat om vid ett flertal tillfällen. Inte minst när en svensk barnfamilj drabbades för nästan precis tre år sedan.
Vi talar om späckuggarnas attacker på segelbåtar i allmänhet och deras roder i synnerhet. Attacker som har lett till tappade roder och att båtar sjunkit.
Bilden är tagen från ett annat sammanhang.
Nu anser sig en internationell grupp valforskare med marinbiologen Renaud de Stephanie i spetsen veta anledningen till attackerna. Enligt forskningen (se rapporten här) rör det sig varken om hämndaktioner eller övning. Dessa djur är helt enkelt bara uttråkade och har hittat ett tidsfördriv som får duga. Åtminstone tillfälligt.
Rädd och maktlös
– Självklart kan man känna sig rädd och maktlös när ens segelbåt blir attackerad av späckhuggare. Men samtidigt måste man förstå att det faktiskt inte handlar om några attacker. Späckhuggarna väger flera ton och är oerhört effektiva rovdjur. Om de verkligen skulle vilja attackera en båt i den här storleken så skulle det inte bli mycket kvar av den, säger Renaud de Stephanis till DN.
Andra har också läst:
Späckhuggare när bevisat mycket intelligenta djur. Att tidsfördrivet för tillfället går ut på att söka närkontakt med segelbåtar är något som skulle kunna liknas vid en tillfällig fluga i raden av hyss som har varit på tapeten, rapporterar DN.
1987 såg forskare hur en späckhuggarhona simmade omkring med en död lax på huvudet. Ett beteende som spred sig för att sedan dö ut.
Nästa grej verkade vara att bolla lekfullt med maneter som för övrigt ingår i späckhuggarnas föda.
Fler hyss…
Vissa späckhuggare sågs knuffa på klumpfiskar så att de tappadde kursen utan att för den skull skadas.
Hur länge leken ”knuffa på roder” kommer att fortgå återstår att se.
Så gör du när späckhuggarna kommer
Tidigare var rådet för den som blir attackerad av späckhuggare att stänga av motorn, ta ner seglen och släppa ratten. Det gäller inte längre.
Nu är rådet det rakt motsatta. Att inte stanna utan att hålla farten uppe och att försöka ta sig ut från späckhuggarnas revis så fort som det bara går.
-
Båtar
Se allt inom båtar
-
Färdmål
Se allt inom färdmål
-
Del 4 av 4: Käringön – folkets favorit!
Fängslande historia, förnämlig restaurang, väl skyddad gästhamn och idyllisk bebyggelse. Det är en del av allt som gör Käringön till folkets favorit….
-
Del 3 av 4: Hållö – med egen båt till en av Västkustens pärlor
Om det är Hållös historia, den idylliska naturhamnen, de släta klipporna eller de mystiska krumelurerna på berghällarna som lockar mest är oklart….
-
Del 2 av 4: Måseskär – längst därute!
Stolt och stark står Måseskärs fyr och vakar över Käringön i nordost och Kattegatt i söder. Men mest vakar den över ett…
-
Del 1 av 4: Ostronjägarens heta tips!
Vi går ut hårt i vår upptäcktsresa, tar rygg på ostrondykaren Adrian Van De Plasse och får en lektion. Delikatesserna är aldrig…
-
Kunskap
Se allt inom kunskap
-
Del 7 av 7: Utombordarskolan – propellerns mysterier!
Det finns mycket att vinna på att ha koll på sin propeller. Här reder vi ut hur man väljer, servar och lagar sin…
-
Del 6 av 7: Utombordarskolan – så byter du oljefilter!
Att byta oljefilter är lätt – det gäller bara att göra rätt. Lasse Eriksson, skadereglerare på Svenska Sjö visar vägen. Att byta…
-
Del 5 av 7: Så byter du olja i utombordaren – enkel men viktig service
Det ska göras varje år och det är inte svårare än att vem som helst klarar av det på egen hand. Lasse…
-
Del 4 av 7: Så byter du olja i drevet!
Att byta olja i drevet varje år är viktigt av fler anledningar än den uppenbara. Lasse Eriksson, skadereglerare på Svenska Sjö visar…
-
Del 3 av 7: Motorreparation – rätt och fel efter en grundsmäll!
Att köra på grund är olyckligt och än värre kan det bli om du agerar fel. Så avgör du om du kan…
-
Del 2 av 7: Så byter du bränslefilter på utombordaren!
50-80 kronor och 20 minuters jobb. Det är vad det kostar att undvika den vanligaste anledningen till driftstörningar till sjöss. Motormecken Lasse…
-
Del 1 av 7: Så enkelt byter du anoder på utombordaren!
Det finns anoder som du med fördel låter en fackman byta. Men vissa klarar man att byta själv. Lasse Eriksson, skadereglerare på…