Möt Magnus Woxén
Magnus ”Bagi” Woxén har hav, skärgård och båt i blodet. Det verkar som om hela hans släkt är eller har varit båttokiga, från far och mor, till faster och farmors farmors bror. Men Magnus är släktens värsting, i alla fall när det gäller mångsidigheten i sitt förhållande till båtar och båtliv.
Text: Hasse Bauer
Foto: Oskar Kihlborg, Gustav Morin/ERT
Semesterseglare, högfartsnavigatör, expertkommentator i TV4, proffsseglare, matchracingseglare, modellbåtsmästare och konstruktör är bara några av de epitet som Magnus ”Bagi” Woxén lever upp till.
– Mitt liv kretsar mycket kring båtar. Jag blir inte rik på det, men jag blir rik på upplevelser, säger Magnus, 37 år som bor på Älgö vid Saltsjöbaden.
Förra våren, strax före lövsprickningen, satte sig Magnus vid årorna på sin fars gamla segelkajak.
Han och kompisen Henrik Almstedt gav sig ut på en veckas tur i Stockholms ytterskärgård. De rodde och seglade, från Utö till Huvudskär och vidare till Grönskär och det yttre havsbandet.
De bodde i tält, riggade upp spritkök på kala hällar, öppnade en burk ravioli som sköljdes ned med en pilsner.
Här var det inte är fråga om någon sportprestation utan bara att försöka ta vara på livet och njuta av våren i Stockholms skärgård.
Solen sken hela veckan och Magnus minns turen i den 4.5 meter långa jaktkajaken som hans pappa lät bygga på Lunds båtbyggeri i Ekenäs, Ljungbyholm 1985.
– Det var min bästa båtupplevelse på länge. Jag gör det gärna igen, säger Magnus.
I år blir det inte av, det är en sak som är säker. När jag träffar honom i början av februari har det just blivit klart att han ska ut på de stora haven. Igen.
Han är i full färd med att packa seglarbagen för att flyga till Kina och kliva ombord på Ericsson 3 i Volvo Ocean Race. 12 000 sjömil från Qingdao i Kina till Rio de Janerio väntar honom.
Start i vinterklimat, ner till tropisk värme över ekvatorn, förbi Nya Zeeland, hämta upp de kalla stormvindarna i Södra Oceanen, runda Kap Horn och till slut om allt går bra upp till värmen och målgången i Rio.
En liten nätt seglats på sisådär 35–40 dygn, ibland med en fart på 0,05 knop, andra gånger surfandes i 30–35 knop.
– Om vi kommer runt Hornet blir det tredje gången för mig, säger Magnus som har deltagit i fyra jordenruntkappseglingar Whitbread/Volvo Ocean Race, men som med SEB i 2001 års tävling bröt masten något dygn innan det var dags att runda Hornet.
Några problem med att på kort varsel bli kallad till en 12 000 sjömil lång och tuff segling har han inte. Tvärtom. Han ser fram emot att komma ombord och visa vad han går för, i synnerhet bakom ratten som rorsman.
Någon extra fysträning före avresan är det inte tal om, en god grundfysik i kombination med hockeyträningar två gånger i veckan samt längdåkning är tillräckligt, menar han.
Mycket är det som ska fixas på hemmaplan dygnet innan det är dags att ge sig iväg från Stockholm.
– Måste iväg till tandläkaren och gå en sjukvårdskurs, sen måste jag få ordning på mina personliga saker min bas här hemma.
I huset på Älgö har han vuxit upp och han övertog det efter sin far Harald. Harald Woxén är ett känt namn i båtkretsar, minst lika inbiten båtentusiast som sin son och en nestor vad gäller kunskap om fritidsbåtar. Pappa Harald jobbade bland annat som båtbesiktingsman under många år.
På några träpallar bakom huset ligger något som påminner om att Magnus är gränslös i sitt båtintresse. Det är en motorbåt, en Smuggler 28 närmare bestämt.
– Det är ett renoveringsobjekt som jag inte har hunnit komma igång med. Motor och hytt saknas men skrovformen är den bästa och det är därför jag hoppas att någon gång få tid till en renovering. Båten är min dröm om den perfekta motorbåten för skärgården. Om jag blir klar så kommer det att finnas många av mina egna idéer förverkligade i den båten.
Gillar motorbåtar? ”Ja.” Gillar segelbåtar?” Ja.” Men Magnus gör ändå skillnad mellan de två sätten att ta sig fram på sjön.
– Med segelbåtar är jag mer noggrann att det både ska vara snyggt, praktisk och funktionellt. Med motorbåtar är det viktigaste att de fungerar. Jag har till exempel aldrig ägt en fin bil utan jag ser det som ett transportmedel för att ta sig från en plats till en annan. Samma med motorbåt, där är det målet som är det viktiga inte, som i segling, själva upplevelsen att ta sig till målet.
Det finns ett undantag från det påståendet. Likt pappa Harald är Magnus en duktig navigatör och ju fortare det går desto roligare och mer spännande tycker han att det är att navigera. Sedan behöver det nödvändigtvis inte vara på riktigt.
– Ett av mina jobb är att vara lärare åt Sjöfartsverket i deras högfartsutbildning för stora båtar. Vi kör mest på riktigt, men ofta sitter jag tillsammans med blivande båtsmän i en simulator och kör i 40 knop.
Ett annat av mångsysslaren Magnus jobb är att vara vaktkapten ombord på amerikanska 90-fotaren Rambler. Några gånger per år de senaste åren har han lämnat sitt hus på Älgö för att kappsegla regattor som Middle Sea Race, Voile les St Tropez, Newport–Bermuda Race.
Senast var det i januari då det var dags för Cape to Bahia Race, en kappsegling på 3 400 sjömil från Kapstaden i Sydafrika till Bahia i Brasilien.
– Den skönaste av alla långa seglingar i världen. I år var det behagligt hela resan, inga stormar, varmt och skön stämning ombord. ”Champange-segling” brukar vi kalla sådana förhållanden. Sen att vi vann var ett ytterligare plus.
När Magnus seglade i mål i Bahia kom han till samma hamnstad som en släkting till honom också la till vid för ungefär 150 år sedan. Magnus farmors farmors bror hette Axel Hägg och med honom känner Magnus att han har mycket gemensamt med.
– Jag borde sätta nålar på världskartan på de platser där både han och jag har varit.
Utan någon större efterforskning kan Magnus pricka in Bahia, Rio, Kapstaden, Baltimore, New York, Sidney, Kap Horn, Godahoppsudden och nu när Magnus är på väg till Kina även någon nål där.
Men vem var han, denne Axel Hägg? Förutom att han var släkt med den kände marinmålaren Jacob Hägg så var han framför allt en sjöman, en ganska vild sådan.
– Han gick till sjöss som ung och seglade på världshaven i tolv år. Under den tiden hann han uppleva helt otroliga saker; blev jagad av ett brittiskt örlogsfartyg mitt på Atlanten när han som besättningsman seglade med slavar i lasten till USA, såg Napoleon III på parad i Marseille, smugglade opium utefter Kinesiska kusten och deltog i amerikanska inbördeskriget ? på bägge sidor.
– Sen tog han en vända runt Hornet när han seglade från New York till San Fransisco. Jag är en vekling i jämförelse med vad han upplevde. Det var så mycket tuffare då så att det känns löjligt att jämföra. Nu seglar vi visserligen på tid men även då var det viktigt att komma fram snabbt för att lossa lasten.
– Men visst finns det likheter. Havet, vågorna och vinden. När man väl är därute slåss man mot vädrets makter. Jag känner igen det. Det är samma sak för mig.
Känslan av att äntligen komma i land efter en lång tid till sjöss är också något Magnus har gemensamt med sin farmors farmors bror. Sen kommer förhoppningsvis Magnus berättelser inte vara lika dramatiska som de i det bevarade släktbrevet skrivet av Axel Hägg. Magnus kommer trots den frystorkade, näringsfattiga maten ombord på Ericsson 3 knappast drabbas av skörbjugg.
Så här skrev Axel Hägg hem till sin bror i Sverige när han beskrev hur det var att ha skörbjugg under en sex månader lång seglats:
”…då vi slutligen närmade oss Europa, kröp jag på händer och knän, alla mina tänder voro lösa och armar och ben förfärligt uppsvullna. O! det är en förskräcklig sjukdom, jag talar av erfarenhet. Tre man dogo och blevo begravda stax före vi kommo till England. Det dröjde sju veckor innan jag kunde lämna hospitalet i London. Du kan ej föreställa dig vilken förändring en enda veckas föda av mjölk, grönsaker, citronsaft och portvin kan uträtta i ett fall som detta.”
Sedan starten i Volvo Ocean Race i oktober har Magnus på måndagskvällar suttit som expertkommentator i TV4:s veckomagasin om tävlingen.
– Jag vill gärna ge en bättre förståelse för vad segling innebär och innehåller. Som media-ansvarig ombord på tidigare Volvo Ocean Race-seglingar ser jag det som en naturlig utveckling. Det finns så mycket att göra för att öka intresset för segelsporten och jag har några projekt på gång.
– Nej, hinner inte mer nu. Jag måste dra, har hur mycket som helst att göra innan jag åker ut till Arlanda.
Magnus lämnar och artikeln lider mot sitt slut. Då kommer hans halvbror Claes Olivecrona, annonsansvarig för På Kryss och nämner Magnus faster Iva.
– Hon var en riktig vilde på sjön. Inbiten Kryssarklubbare, seglade sin M25:a ”Dana” hur många 48-timmars som helst och gärna ensam, säger Claes.
– En gång seglade hon förbi ett lik som låg och flöt på Kanholmsfjärden. Ensam drog hon upp liket och la det på akterdäck. Sen seglade hon till lotsbryggan i Sandhamn för att meddela lotsarna om sitt fynd. ”Jaha, det här var ju intressant” sade mästerlotsen vid namn Rune Norman. ”Men var ligger liket?” ”I min båt, på akterdäcket”, svarade Iva.
Till historien hör att faster Iva och lotsen Rune senare blev ett par och förlovade sig.
Så frågan är vem som är släkten Woxéns värsting? Det finns många att välja mellan. Alla har de hav, skärgård och båt i blodet.
Men ingen har rundat Hornet så många gånger som junioren i sammanhanget – Magnus.
Magnus båtar
Linjett 30 ”Agi”, hälftenägare
Ryds 600 hyttbåt
Smuggler 28 renoveringsobjekt
Jaktkajak
Laserjolle
Modellbåt IOM
”Sjögrisen”, transportbåt med aktersnurra
Magnus meriter
3 Volvo Ocean Race, 2 x Ericsson, SEB
1 Whitbread, Swedish Match
1:a Roslagsloppet
1:a Augustimånen
1:a Archipelago Raid, två gånger
Mästarnas Mästare 2006
10 ggr seglat över Atlanten
Flera segrar i Gotland Runt
Deltagit i kappseglingar som Sydney-Hobart Race, Cape-Rio Race, Admirals Cup, Maxi Worlds, Sardinien och Fastnet Race.
(Artikeln är publicerad i tidningen På Kryss nr 3, 2009.)