Megaträngsel i kanalen
Att ta en 94 meter lång yacht på en kanaltur i Nederländerna kanske inte finns med på varje människas bucket list. Men nu är det gjort.
En resa som med bil skulle klaras av under timmen tog fyra dagar med det här schabraket, benämnt ”Project 817”, som så småningom kommer att döpas till Viva.
Yachten har en rad innovationer för att minska klimatavtrycket, bland annat hybriddrift.
Möttes av applåder – och förtvivlan
I förra veckan genomfördes transporten från varvet Feadship i Kaag till hamnen i Rotterdam. ”Project 817” kantades av applåderande publik längs kanalen och förtvivlade bilister efter vägarna. Vid vissa bropassager var det bara 30 centimeters marginal och det kunde ta mer än en timme att passera en vägbro med kilometerlånga bilköer som följd.
Vettigt att flytta varvet?
Om varvet Feadship som genomfört ett antal liknande transporter genom åren överväger att flytta sitt megavarv till en mer kustnära plats, framkommer inte.
Här får vi en liten insyn i färdens utmaningar. Fotografen Thomas van Oosanen följde färden och hans verk kan man se på Instagram.
Här finns ytterligare filmer från Feadshipvarvet.
Foto: Feadship.
-
Båtar
Se allt inom båtar
-
Färdmål
Se allt inom färdmål
-
Del 4 av 4: Käringön – folkets favorit!
Fängslande historia, förnämlig restaurang, väl skyddad gästhamn och idyllisk bebyggelse. Det är en del av allt som gör Käringön till folkets favorit….
-
Del 3 av 4: Hållö – med egen båt till en av Västkustens pärlor
Om det är Hållös historia, den idylliska naturhamnen, de släta klipporna eller de mystiska krumelurerna på berghällarna som lockar mest är oklart….
-
Del 2 av 4: Måseskär – längst därute!
Stolt och stark står Måseskärs fyr och vakar över Käringön i nordost och Kattegatt i söder. Men mest vakar den över ett…
-
Del 1 av 4: Ostronjägarens heta tips!
Vi går ut hårt i vår upptäcktsresa, tar rygg på ostrondykaren Adrian Van De Plasse och får en lektion. Delikatesserna är aldrig…
-
Kunskap
Se allt inom kunskap
-
Del 7 av 7: Utombordarskolan – propellerns mysterier!
Det finns mycket att vinna på att ha koll på sin propeller. Här reder vi ut hur man väljer, servar och lagar sin…
-
Del 6 av 7: Utombordarskolan – så byter du oljefilter!
Att byta oljefilter är lätt – det gäller bara att göra rätt. Lasse Eriksson, skadereglerare på Svenska Sjö visar vägen. Att byta…
-
Del 5 av 7: Så byter du olja i utombordaren – enkel men viktig service
Det ska göras varje år och det är inte svårare än att vem som helst klarar av det på egen hand. Lasse…
-
Del 4 av 7: Så byter du olja i drevet!
Att byta olja i drevet varje år är viktigt av fler anledningar än den uppenbara. Lasse Eriksson, skadereglerare på Svenska Sjö visar…
-
Del 3 av 7: Motorreparation – rätt och fel efter en grundsmäll!
Att köra på grund är olyckligt och än värre kan det bli om du agerar fel. Så avgör du om du kan…
-
Del 2 av 7: Så byter du bränslefilter på utombordaren!
50-80 kronor och 20 minuters jobb. Det är vad det kostar att undvika den vanligaste anledningen till driftstörningar till sjöss. Motormecken Lasse…
-
Del 1 av 7: Så enkelt byter du anoder på utombordaren!
Det finns anoder som du med fördel låter en fackman byta. Men vissa klarar man att byta själv. Lasse Eriksson, skadereglerare på…