Hynova 40 – premiär för vätgasdriven fritidsbåt!
Hynova 40 är ingenting mindre än en vätgasdriven fritidsbåt som bara släpper ut syre och vattenånga. Något som väckte stort intresse på Cannes Yachting Festival.
Hamnen har skrivit om vätgasdrivna båtar tidigare men här kommer ett entusiastiskt tillskott i form av Hynova 40 som påstås vara världens första seriebyggda vätgasdrivna båt. Kanske stämmer det då till exempel Hycruiser, som utvecklas av norska Zero Emission Yachting och som kombinerar vätgas- och batteridrift, än så länge verkar vara i utvecklingsfasen.
Se också:
Yanmar satsar på vätgas och bränsleceller
Bränslecell – en smart investering?
HyCruiser 28 – med batteri och vätgas i 180 sjömil!
Med vätgas runt jorden – så funkar det
Världens första vätgasfartyg – Hamnen.se kliver ombord!
Kliv i rätt riktning
Därmed inte sagt att Hynova 40 inte skulle vara intressant. Tvärt om skulle detta kunna vara ett spännande kliv i rätt riktning på vägen mot det klimatsmarta båtlivet. Vätgas är, som bekant, vårt vanligaste och lättaste grundämne.
Intervjun med Chloé Zaied som står bakom Hynova 40.
Vätgas består av två väteatomer och har den kemiska beteckningen H2. Vid rumstemperatur och normalt tryck är väte gasformig och övergår till vätskeform vid -253°C. Vätgasen är giftfri, färg- och smaklös och luktfri och kan utvinnas ur vatten, gödsel och växter.
Sedan kan allt detta kokas ner i en enkel formel: Vatten och el blir till syre och vätgas.
En provtur med Hynova 40.
Att just Hynova 40 blir någon storsäljare på våra breddgrader känns avlägset då denna 12-metersbåt är en renodlad dagturscruiser utan övernattningsmöjlighet.