Här är Sjöfartsverkets nya värsting: ”Lotsbåtens svar på en sportbil”
Vi känner den som en råbarkad polisbåt, lyxglidare och nu även som lotsbåt. Marells M12 vann Sjöfartsverkets upphandling av en ny ”lättviktslotsbåt”. Lagom till årsskiftet ska flottan förstärkas med fyra värstingbåtar i aluminium.
Lägre förbrukning och mindre klimatavtryck. Det är två av kriterierna när Sjöfartsverket nu uppdaterar sin flotta med ”lättviktslotsbåtar” – åtminstone i förhållande till de äldre modellerna.
Lagom till årsskiftet ska fyra nya båtar tas i drift. Vinnarna i upphandlingen är Östhammarvarvet Marell Boats.
– Det är klart att det känns väldigt bra. Vi strävar hela tiden efter att hitta nya anvädningsområden för våra båtar och här är ett där de passar mycket väl in, säger Patrik Söderholm, grundare och vd för Marell Boats.
Mer bestämt är det Marells M12:a som Sjöfartsverket bestämt sig för när det kommer till att utöka och göra sin flotta av lotsbåtar lättare.
— De nya lättviktsbåtarna blir ett bra komplement till våra befintliga lotsbåtar, säger Björn Andreasson, som projektlett upphandlingen av de nya båtarna på Sjöfartsverket.
Andra har också läst:
Dieseldrivna och förberedda för framtiden
Visionen från myndighetens håll har tidigare varit att hitta en helt eller delvis elektrifierad båt men inga sådana anbud kom in. Istället sitter det dubbla D6-motorer signerade Volvo Penta i maskinutrymmet. Men långsiktigt är en anpassning till hybriddrift en möjlighet.
– Vårt mål är att det ska sitta hybriddrift på de ställen där det passar. I detta fall är vi inte där och då ska man inte slänga på en massa batterier i onödan. Men det är en del av utvecklingen och när det gör nytta kan det bli aktuellt, säger Patrik Söderholm.
Marell har sedan en tid tillbaka, ihop med motortillverkaren Scania, arbetat på en variant av sin M17-modell som utrustats med hybridlina.
Men trots att båten som Sjöfartsverket beställt inte har någon form av eldrift – ännu – har man valt att ta andra steg mot att dess klimat- och miljöavtryck ska vara så litet som möjligt.
Pentas motorer är godkända för HVO som ska bidra till minskade utsläpp. Det ryktas dock att HVO också bidrar till ökad förbrukning, vi ska återkomma till det framöver.
Skippo testar: Marell
Båtmannen: “Lotsbåtarnas svar på en sportbil”
Snabbare än dagens stora och tunga båtar och dessutom bra arbetsytor på däck som ger förutsättningar för sjöräddningsupdrag. Det är några av fördelarna som båtmannen Carl Bergenfelt såg hos M12:an efter att ha testkört modellen.
— Jag kände snabbt att det blir ett gott komplement till våra stora och tunga båtar. Det krävs en lite aktivare körning jämfört med våra befintliga båtar eftersom den är mindre och lättare. Det är lite som lotsbåtarnas svar på en sportbil; pigg och reagerar snabbt, lättkörd men ändå stabil och trygg, säger han