Hallberg-Rassy 54
Hallberg-Rassy har nu kommit med sin HR 54, vilken har nominerats till ”European Yacht of the Year”, en utmärkelse från Europas ledande båttidningar. Den kommer att vara den största båten på Scandinavian Boat Show i Stockholm i 8-12 november 2006. Det första nya man ser på Hallberg-Rassy’s HR 54 är den stängda akterspegeln och de nedflushade däcksluckorna.
Hallberg-Rassy 54 har nominerats till ”European Yacht of the Year”. Efter att Europas ledande båttidningar har genomfört grundliga tester kommer resultatet att presenteras på världens största båtmässa, Boot Düsseldorf i Tyskland, januari 2007.
Första intrycken av Hallberg-Rassy 54
Nytt för Hallberg-Rassy är att HR54’s akterspegeln är helt stängd och slät när badplattformen är uppfälld. När luckan är utfälld, vilket sker med trådlös fjärrkontroll, har man en stor badplattform.
Badplattformen
Soldäck på akterruffstaket
På akterruffstaket finns ett soldäck nedfällt, helt fritt från ventilatorer, skenor, vinschar och avlastare. Däcksluckan är helt nedflushad och i nivå med teaken. De anatomiska förhållandena i sittbrunnen har förbättrats, med skönare vinkling av sittbrunnssargen. Teaken i sittbrunnen är flushad och i nivå med gelcoaten.
Interiören
Hela interiören är i teak. Nedgångstrappan till salongen är av ny rund design, med rejäla grabbräcken och fåtöljerna på babordsidan är av ny design. Salongen är bred, ljus och luftig. Alla horisontala lister i handhöjd är urfrästa på baksidan och blir till stadiga extra handräcken. En 20 tums TV ryms under en lucka mellan fåtöljerna och kommer upp genom ett knapptryckskommando.
Salongen sett från aktern
Salongen sett från fören
Oftast är det ett eller två par som seglar en Hallberg-Rassybåt i denna storlek och därför har man i HR 54 satsat på två rejäla kabiner och en mindre förpiks hytt. Så förutom den stora akterruffen finns nu en stor kabin för om masten, med dubbelkoj och stort svängrum. Förpiken har full storlek på kojerna, men begränsad durkyta och garderobsutrymme. För den som så önskar finns även en mer traditionell layout för om masten.
Akterkabinen
Stora styrbordskabinen
Förpiken
inbyggd tvättmaskin. Här finns också elektriska handdukstorkar.
Akterruffen har en bred mittkoj med en soffa på varje sida och ett arbetsbord/sminkbord på styrbordssida, alternativt två individuella kojer med soffa emellan och ännu större durkyta. Det finns ett särskilt fack för papperssjökort. I ett skåp finns ett minikassaskåp inbyggt. Innanför aktertoalettens separata dusch finns kontrollpanelerna och ventilerna till vattenmakaren som klarar 150 liter färskvatten per timme.
Vid navigationsbordet finns en stor lätt dimbar display för radar och kartplotter, den kan även används som repeaterdisplay till en laptop som ansluts via dockningsstation. Elsystemet är ett busstystem, som inte bara reducerar kabeldragningen, det möjliggör också programmering av funktionsknappar, t ex en knapp som samtidigt sätter på lanternor, motorgångslanterna och kompassljus.
Pentryt i genomgångsversionen
Pentryt sitter på babordssidan och är en genomgångsversion till akterkabinen. Pentryt är väl tilltaget med bla frys och en toppmatad och en frontmatad kyl samt en mikrovågsugn i ny design. Diskmaskinen är dold bakom en lucka. De dubbla och djupa diskhoarna är fastsatta underifrån och gör renhållning lättare. Arbetsytan är i kompositstenmaterialet Corian.
Motorn
Man kliver in genom en stor dörr till motorrummet och står inne på en särskild landgång. Motorrummet är ljudisolerat och ytan är täckt med perforerad plåt. Här inne finns all teknik samlad: den lågvarviga huvudmaskinen, lågvarvigt elverk med ljudkåpa, dubbla värmare, alla pumpar, filter, tryckutjämningskärl, propelleraxelns trycklager, högtyckspump till vattenmakare mm. Belysningen är dels på 24 volt, dels ett kraftfullt 230 v lysrör, som drivs via invertern. Inverten kopplas automatiskt till eller ifrån, beroende på om landström finns tillgänglig eller inte.
Man tar upp ankaret genom knapptryckning från styrpiedestalen. Vill man ankra igen, är ankaret självsjösättande, d v s man behöver inte hjälpa fram ankaret den första biten, utan man kan sjösätta ankaret per fjärrbetjäning från sittbrunnen. Riggen har tre spridarpar som bara är svepta tre grader, vilket ger extra stadga, samtidigt som spridarna inte stör på undanvindssegling. Dessutom finns ett fiolstag, som ger den extra stadga som behövs vid kutterstagssegling. D4-180 motorn, som har en tvåväxlad trebladig foldingpropeller från Gori, har ett lågt motorljud och vid 1400 varv gör båten 8 knop.
Seglingen
Storseglet rullas ut hydrauliskt och även uthalet sker hydrauliskt genom en hydraulcylinder inne i bommen. Kicken och akterstaget kontrolleras hydrauliskt med fjärrpanel från rorsmansplatsen. Det finns både genua och permanent kutterstag, båda rullas hydrauliskt per knapptryck från sittbrunnen. Skotvinscharna har elektrisk drift med mjukstart. Roderkänslan är exakt och kontrollerad. Här kan en person ha kontroll över en stor båt i vilket väder som helst.
Hallberg-Rassy 54 visas som största båt på Storbåtsmässan Scandinavian Boat Show i Stockholm 8-12 november 2006.
Not: Vår beskrivningen av HR 54 gäller den första båten. Mycket av den utrustning som nämns ovan är extrautrustning.
Data Hallberg-Rassy 54:
Design: Germán Frers
Skrovlängd: 16,74 m
Vilande vattenlinje: 14,30 m
Bredd: 4,70 m
Masthöjd över vattnet: 24,50 m
Djupgående: 2,30 m (Reducerat djupgående kan erhållas)
Deplacement, tom standardbåt: 26,3 ton
Blyköl: 9 750 kg
Motor: Volvo Penta D3-110
Cylinderantal: 5
Dieseltank: 900 liter
Färskvattentank: 1 030 liter
Hallberg-Rassy 54
{mosimage}
Hallberg-Rassy 54