Hallberg-Rassy 340 – första intrycken från testen
Större och dyrare. Det är den tydliga trenden bland nya segelbåtar men Hallberg-Rassy satsar på ett välkommet trendbrott. Här kommer en försmak i väntan på att testen publiceras.
Bli medlem i Skippo Plus, se testen av Hallberg-Rassy 340 samt få tillgång till Hamnens arkiv av testade båtar!
Så, Claes Olivecrona, du gillar nya Hallberg-Rassy 340 på grund av storleken?
– Ja, det hänger ju inte bara på storleken men jag tycker att det är sympatiskt att någon fortfarande bygger båtar runt 35-fot när det känns som det är båtar på 40 fot och långt över det som dominerar numera.
Så storleken har alltså betydelse?
– Ja, det märker man när båten ska torrsättas, underhållas och manövreras om inte annat. Större båtar är både dyrare och krångligare.
Något som överraskade?
– Ja, båten seglar mycket bättre än vad jag trodde, men så har den också rakare stäv och därmed längre vattenlinje än sin föregångare. Dessutom har det långa och trogna samarbetet med designer-esset German Frers varit lyckosamt. Det sker hela tiden en utveckling, utan att man för den skull skrämmer iväg kunder med spektakulära och banbrytande förändringar.
Är det tjänstefel att inte kommentera inredningssnickerierna?
– Ja, nästan. Detta stolta Orust-varv håller fortfarande ställningarna med sina inredningssnickerier. De är i världsklass. Imponerande är också att Hallberg-Rassy lyckas hålla kursen och tuffa på genom krig, konjunkturnedgångar, pandemier och annat jävelskap.
Håller ställningarna och gör inga banbrytande förändringar säger du, men något nytt bjuder väl Hallberg-Rassy 340 på utöver små och naggande goda förfiningar och förbättringar?
– Absolut. Bland annat har den peke och en stor, för att inte säga jättestor, badplattform, för att nämna ett par saker.
Jag vill ha mer!
– Det ante mig och det ska du också få så snart testen är färdigredigerad och klar att publicera, avslutar Claes Olivecrona.