200 miljoner kölbåt får stryk av fattigmansracer
Rubriken må vara raljant. Men allt är relativt. Se videon när världens snabbaste kölbåtar åker på ordentligt med däng av en flerskrovsbåt som kostar en tiondel!
Det är otroligt häftigt att se giganterna Comanche och Rambler dåna fram över havet. När deras vassa stävar forcerar vågorna och rykvattnet ränner över de enorma fördäcken hela vägen bak till de gigantiskt breda och platta sittbrunnarna som samtidigt är lika sparsmakade som Schyfferts fräscha finrum.
Masterna är höga som Boeingvingar och segelytorna enorma. Tack vare den bisarra bredden och de hydrauliska svängkölarna räcker det rätande momentet till för att omvandla den krängande kraften till fart.
Hela syftet med de båda rekordjagarna är att vara oslagbart snabba. Och visst är de det. I förhållande till andra kölbåtar.
De har alltså gjort det onödigt svårt och dyrt för sig. Varför inte bara skippa de minst sagt maffiga måtten och den avancerade och dyra tekniken och bygga en trimaran eller katamaran istället?
Det ska tydligen till en riktigt best till motorbåt till för att hänga med #SevenMarine.
Här får vi hänga med ombord på Phaedo 3!
Jim Clarks 100-fotare Comanche sägs ha kostat cirka 240 miljoner att bygga och optimera. Den gröna skönheten på bilderna är en MOD 70 vid namn Phaedo 3 som Lloyd Thornburg köpt för mindre än tiondel av Clarks skrytbåt.
Även enorma Juan K-designade Rambler åkte på pisk så det sjöng om det under Les voiles de St Barth.
Här berättar Comanches skeppare Ken Read och Ramblers skeppare Brad Butterworth om sina monsterbåtar.