Flytande drönare kapar bränslekostnader med 90 procent
Mycket pekar på att flytande drönare är framtiden för övervakning, besiktning och undersökningar till havs. Något som i sin tur kommer att spara såväl tid som bränsle och andra resurser.
Bakom konstaterandet ligger den första storskaliga undersökningen av havsbottnen med hjälp av flytande drönare. En undersökning som har gjorts i Vattenfalls regi och som talar sitt tydliga språk och som öppnar för en bredare användning av dessa flytetyg i framtiden.
I det aktuella fallet talar man om en bränslebesparing på upp till 90 procent. Något som främst förklaras med att obemannade ytfarkoster kräver en bråkdel av de resurser som ett bemannat fartyg kräver för att utföra arbetet med att undersöka havsbottnen runt vindkraftverkens fundament.
Ville testa ny teknik
– När vi drog igång upphandlingen angående valet av en entreprenör för undersökningar av havsbotten kring våra danska vindkraftparker fick vi ett intressant förslag. Något som innefattade obemannade farkoster. Efter att ha observerat denna metod i småskaliga försök på annan plats var vi nyfikna på hur bra den skulle fungera i större skala, säger Rasmus Juncher, Senior Lead Geophysicist på Vattenfall.
Han fortsätter:
– En farkost med den här tekniken förbrukar mycket mindre bränsle än ett vanligt undersökningsfartyg. Eftersom farkosten styrs från en landbaserad driftcentral i stället för att ha en besättning ombord utsätts personalen inte för samma utmaningar som vid arbete offshore, vilket förbättrar säkerheten och välbefinnandet.
Mindre, smidigare och billigare
Den obemannade farkosten är betydligt kortare (totalt 4,5 meter) än bemannade fartyg och vanligtvis också modernare. Det är anledningarna till de stora bränslebesparingarna, som i vissa fall uppgår till 90 procent.