Dragspels-Hellman gör succé på sin 48:e raka båtmässa

Vad göra när ordet ”ikon” känns futtigt? Vi släpper det och får ett snack med Åke Hellman som gör sin 48:e båtmässa i rad. Se intervjun från Allt för sjön.

Upp med en hand den som aldrig har hört Åke Hellman spela på båtmässan Allt för sjön. Nej, vi tänkte väl det. Nu sprider glädje med sin blåsbälg för 48:e gången.

– Båtar och skärgård har varit mitt liv ända sedan 40-talet då jag var grabb och mina föräldrar hyrde ett ställe på Ingmarsö. Det var också där som jag tog mina första toner på bälgen. Jag var väl sju eller åtta år då, säger Åke Hellman.

Han fortsätter:

– Förvånande ofta, nästan dagligen på mässan, kommer det fram någon och konstaterar att jag har stått här och spelat i hela deras liv – så länge de kan minnas.

Redan som sjuåring inspirerades Åke av sin far, Lennart Hellman, som också spelade dragspel. Åke började ta lektioner hos Karl-Erik Sandberg och fortsatte att studera musik privat under tonåren.

”Brottöminnen” och ”Lillstugan”

Under sin karriär har Åke Hellman komponerat flera melodier, där de första egna verken inkluderar ”Brottöminnen” (1959), ”Lillstugan” (1961) och ”Sommarkväll i skärgården” (1963). 1977 inledde han ett samarbete med tenorsaxofonisten och jazzmusikern Lennart ”Jonken” Jonsson, vilket resulterade i LP:n ”På bryggan” och markerade starten på hans professionella karriär.

För sitt långvariga arbete och sina insatser inom musiken tilldelades Åke Hellman SKAP:s (Svenska Kompositörer av Populärmusik) hederspris 2017. Detta med motiveringen:

”Som spelman, eldsjäl, kompositör och föreningsman har han, med aldrig sviktande passion och glädje, kämpat för dragspelsmusiken och dess utövare under flera decennier.”

”Kör rullator”

Om Hellman har planer på att runda av sitt engagemang med båtmässan?

– Nej, alls icke! Jag kör ju rullator nu för tiden och det funkar. Men vi får se vad jag kör nästa gång, avslutar han.

Se intervjun från båtmässan Allt för sjön!