Candela landar rekordorder för en kvarts miljard kronor

Ordern är den största som det Stockholmsbaserade företaget hittills lyckats landa. Totalt ska åtta foilande färjor levereras till Saudiarabien.

Beställningen beskrivs som en milstolpe i Candelas resa. Under måndagsmorgonen blev det klart att de ska leverera åtta av sin P-12 färja till Saudiarabien och att första leveransen är planerad till nästa år.

– Vi är extremt stolta över att erbjuda ett fartygssystem som är utformat med både passagerare och miljö i åtanke. Korta väntetider, snabba anslutningar och en mycket trevlig upplevelse utan att belasta miljön med svallvågor, utsläpp och buller kommer att revolutionera hur vi reser på vatten, skriver Gustav Hasselskog, vd på Candela, i ett pressmeddelande

Enligt uppgifter till dagens Industri ska ordern vara värd en kvarts miljard koronor och kan inom kort följas av fler. I våras offentliggjordes ytterligare en affär där Candela lovat att leverera sina foilande färjor till insjön Manapōuri i Nya Zeeland.

Inte en problemfri väg framåt

Även om stora ordrar är lovande så har det också visat sig vara svårt att ta fram morgondagens teknik och lyckas massproducera den. Körningar med politiker och makthavare i Stockholm har fått ställas in och datumet för när Candelas P-12 färja ska tas i drift på linje 89 mellan Ekerö och Stockholm City har varit allt annat än spikrak.

Nu väntas första färjan byggd för Stockholm kunna tas i drift under hösten. Men kvar finns kravet att färjorna ska kunna ta ombord 190 passagerare. En siffra bra mycket högre än de 30 som P-12 kan ta.

– Även om jag tolkar det som att det öppnas upp för viss justering är kravet på fartygsstorlek olyckligt. Vi tycker att det är viktigt att tänka om kring upphandlingskriterier så att de inte utesluter ny teknik och öppnar upp för billigare lösningar, sade Mikael Mahlberg, pressansvarig på Candela till tidningen Skärgården, tidigare i år.