Byggstart för Kustbevakningens nya båtar i kolfiber
Tio ton! Så mycket lättare blir Kustbevakningens nya båtar i kolfiber jämfört med sina 30 år äldre föregångare i aluminium. Nu är bygget av den första båten i en serie om sju igång.
Skrovet till det första av sju fartyg byggs just nu av Damen Shipyard. Fartygen kommer ersätta den äldre 301-serien som är byggda under början av 1990-talet. De nya fartygen i 320-serien kommer precis som sina föregångare att användas för både räddningstjänst och sjöövervakning.
18 procents lägre skrovmotstånd
En viktig skillnad, menar myndigheten, är att den nya KBV 320-seriens skrov byggs i kolfiber och blir därmed cirka 10 ton lättare. Enligt beräkningarna ska det i sin tur innebära 18 procents lägre skrovmotstånd i vattnet. Fartygen beräknas få 20 procents lägre bränsleförbrukning jämfört med 301-serien och koldioxidutsläppen väntas minska med 70 ton per fartyg.
Enligt uppgift rör det sig också om betydligt slankare fartyg den här gången. De nya KBV 320-fartygen är goda för en marschfart på 25 knop. Som del av en god cirkel drar dessa nya båtar betydligt mycket mindre svall. Ett gott tecken då storleken på svallen är ett direkt mått på den mängd energi som det går åt att driva ett fartyg.
Sjöövervakning och brottsbekämpning
De nya fartygen kommer i huvudsak operera kustnära, med kapacitet till uppgifter även till havs. De kombinerar sjöövervakningsuppdraget, där bland annat kontroll och brottsbekämpning ingår, med miljöräddningsberedskap och förmåga till åtgärder mot utsläpp av olja och andra skadliga ämnen.
– Den här fartygsserien har stor förmåga i ett litet format, de är mer kombinationsfartyg än de motsvarande idag. I och med att de kan transportera mer miljöräddningsmateriel och har en inbyggd tank för att ta hand om olja kan vi utveckla förmågan att göra snabba första insatser, sade Henrik Jonsson chef för Kustbevakningens materiel- och lokalförsörjningsavdelning i en tidigare artikel på denna plats.
Försenad leverans
Där och då talades det också om leverans av de nya fartygen 2024 vilket dock var för optimistiskt. Mer realistiskt är andra halvåret 2026.