Åldersgräns för vattenskoter införs i sommar
Från och med första juni införs den nya lagen som ska förebygga olyckor med vattenskotrar.
Från och med första juni 2019 måste man vara 15 år för att få köra vattenskoter.
– Det har varit oreglerat tidigare. Det är fordon som kan köra ganska fort och då är det viktigt att man har en åldersgräns. Och den inför vi nu från 1 juni, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) till SVT Nyheter.
Åldersgränsen för vattenskoter kan vara början till större regleringar för vattenskoter.
Se när Hamnen.se testar vattenskotrar i värstingklassen.
Det talas också om förarbevis. Såhär låter motiveringen till ålderskrav och kompetensbesiv av Isak From (S):
”Vattenskoterns dåliga rykte får till stor del skyllas på förarna. Vittnesmål om buskörning runt om i landet är många, men rätt använd med förnuft är vattenskotern ett fantastiskt fordon.
I år är första sommaren som det krävs förarbevis för att köra vattenskoter i Danmark. I Sverige finns varken åldersgräns eller krav på förarbevis, men ett förslag om åldersgräns är nu ute på remiss. Efter den allvarliga vattenskoterolyckan i Köpenhamn förra året där två personer omkom skärpte den danska regeringen reglerna för vattenskotrar. Sedan tidigare har Danmark en åldersgräns på 16 år för den som vill köra vattenskoter och från och med i år krävs dessutom förarbevis.
Vattenskotern används numera till mycket mer än buskörning. Fiske är den senaste grenen.
Att vattenskotern fått ett oförtjänt dåligt rykte kan skyllas på försäljningsföretagen som gärna lyft fram vattenskotern som en rolig leksak på vattnet. Dessutom att förarna många gånger inte uppträtt sjömansmässigt utan använt skotern som en leksak, i stället för som en båt, dessutom ofta i hög fart även där hastighetsbegränsningar gäller. De internationella sjövägsreglerna gäller även för vattenskotrar och måste följas av dess förare.
Det har varit fritt fram att köra vattenskoter de senaste åren. Svensk vattenskoter-förordning med regleringen att vattenskoter bara får framföras i allmän farled är inte giltig. Vattenskotern har av vissa ansetts vara miljöfarlig, bullersam och störande i största allmänhet. Miljödepartementet har, tillsammans med några länsstyrelser, jobbat på ett förbud för vattenskoter. Det senast kända är att vattenskoter inte skulle få användas på andra platser än i allmän farled.
Reglerna har varit svåra att tillämpa och anses inte längre tillämpbara enligt EU-regler, för bland annat rätten att fritt utnyttja godkända varor. För att kunna hävda att vattenskotern är en miljöfara måste respektive länsstyrelse i varje län visa på vilket sätt det skulle vara negativt för miljön och ange känsliga områden specifikt i varje sjö och kustavsnitt. En sådan prövning av alla vattendrag är näst intill omöjligt att genomföra.
Hamnen.se pratar med svenska vattenskoter-importören som trimmar till kunden säger stopp.
I dagsläget gäller den gamla förordningen fortfarande, men den går inte att tillämpa. Chefsåklagare Jörgen Lindberg har i brev till Kustbevakningen och polisen sagt att rekommendationen är att inte rapportera förare av vattenskoter som kör på annan plats än allmän farled. Det ligger också en skrivelse hos Miljödepartementet där det föreslås att vattenskoterförordningen tas bort. Det betyder att det är fritt fram att köra vattenskoter på alla platser där man får köra en båt, säger till exempel Fredrik Josefson, vid sjöpolisen i Stockholm.”
Läs hela motionen om ålderskrav och kompetensbevis till riksdagen.