Båtbaronens bästa hacks – så blir du kvitt fukten ombord!
Problemet med fukt i båtar under vintervilan är stort och något man får leva med – skulle man kunna tro. Men Båtbaronen Anders Almén vet bättre. Han sågar ”luftig båttäckning” och små torrbollar och berättar om sin egna geniala lösning.
Att mota fukt är, om inte omöjligt, så åtminstone fruktansvärt dyrt och ofta omständligt.
Eller?
I videoinslaget ovan berättar ”Båtbaronen”, alltså den före detta båtbyggaren, varvsägaren och Hamnens husguru Anders Alméns om sina bästa tips för att hålla fukt och mögel borta.
Sin vana trogen så har Anders lösningar på saker som en del kanske inte själva har tillämpat. Men det är empirisk kunskap det handlar om då Anders testat sina procedurer under hela sin karriär som både båtbyggare och varvsägare.
Att täcka båten ”luftigt” är till exempel en idé som Anders Almén sågar rakt av direkt vid fotknölarna.
Det går inte att avfukta hela världen
Torrbollar och vädring en dålig kombination
– Det handlar om att inte följa den gamla devisen om att täcka båten luftigt och därtill lämna luckor öppna. Då blir det ju lika fuktigt inne i båten som det är utomhus – och där är det väldigt fuktigt. Den relativa luftfuktigheten uppgår ju ofta till 80-90 procent i Sverige under hösten och vinterhalvåret, säger Anders Almén.
Han lägger till att det blir väldigt naivt att placera ut ett par så kallade torrbollar i båten om man tillämpar den luftiga vädringsprincipen.
– Det blir ju som om du skulle försöka avfukta hela världen med en liten så kallad torrboll. Det är inte bara dumt och utan också väldigt dyrt.
Istället bygger Anders idé och mångåriga koncept på att sluta så tätt som möjligt kring båten och därefter använda en avfuktare. Helst en så kallad sorptionsavfuktare som även fungerar i minusgrader. De kan suga ut 8 liter vatten per dygn.
Anders metod är att täcka in båten i plast men det går också att avfukta ruffen genom att stänga ruffluckorna ordentligt.
Enkelt, billigt och genialt på samma gång!
Att investera i en sorptionsavfuktare för tusentals kronor kan ju verkligen kännas som en tröskel. Att mackapären därtill kräver ström gör ju inte saken bättre. Det är ju ofta som det inte är tillåtet att bruka ström kontinuerligt på båtklubbarna, om det ens finns strömuttag tillgängliga. Och finns det ström så är ju den ju dessvärre väldigt dyr.
Anders Almén har ett billigare sätt. Det handlar om att skapa en enorm torrboll och till det behövs massor av salt, ett durkslag och en hink. Men se för tusan till att inte köpa små dyra saltpåsar i detaljhandeln. Utan gå på stora diton med vägsalt där kilopriset är en bråkdel.
Såklart vore det bästa att förvara båten inomhus i varmhall, då behöver man inte oroa sig särskilt mycket över fukten även om det kan vara bra att nyttja en avfuktare när båten körs in, för att verkligen få bort fukten direkt.
Men det är ett dyrt alternativ och de flesta av oss är förpassade till det fuktiga och kyliga utomhusklimatet och då kan Anders Alméns teknik vara den mest effektiva i förhållande till pris och insats.
Sen kan vän av ordning resonera att det är snudd på omöjligt att sluta en båt helt tät, även om man jagar runt båten med brännare och krympplast. Det blir ofta någon glipa någonstans. Och det hävdar en del av expertisen är bra. För även om det är bra med torr luft ombord så kan det vara bra med lite lite genomströmning så att luften kan bytas ut.
Se videoinslaget ovan där Anders Almén förklarar sina idéer.
Inslaget är en del av Hamnen Studio som produceras i samarbete med Svenska Sjö.