Skippo testar

Finnmaster T9 – mesta daycruisern i Finnkampen

Konstig rubrik kan tyckas – men i en rak jämförelse med bittra konkurrenterna Flipper 900 DC och Yamarin 88 DC så är det just detta som är poängen. Se testen!

Man kan förstås försöka maximera boendet eller något annat men i begreppet daycruiser ingår framför allt sportiga köregenskaper, solbäddar, stora utvändiga utrymmen och det andra som skapar en första klassens solskensracer.

Om man sedan kan övernatta och bo bekvämt, eller till och med riktigt bekvämt, så får det betraktas som plus.

Svängrum i brunnen

Det är vägen som Finnmaster T9 har valt med ett utförande som i stort sett håller hög klass. Ta bara de sociala ytorna i sittbrunnen där helas kompisgänget kan bänka sig utan att det känns för trångt.

Eller ta förarplatsen med de dubbla stolarna, den ergonomiska förarplatsen (sittandes) samt det faktum att man härifrån kontrollerar 2 x 300 pigga hästar som sparkar upp ekipaget ända till 48 knop.

Slukar soppa

Med detta kommer dock en förbrukning som svider i plånboken och/eller tär på samvetet. Eller vad sägs om 2,2 liter per sjömil i 25 knop? För att inte tala om 3,5 liter per sjömil i 40 knop.

Sedan gäller det att vara på sin vakt när man ska fälla upp luckan till aktersoffan samt ladda upp med en jätteportion tålamod när man ska fälla upp kapellet.

Kapellmästare?

Det sistnämnda en uppgift som tar hela 10 minuter för 7 sekunder för två normalfuntade (nåja) personer.

Se testen och se även när vi testar konkurrenterna Flipper 900 DC och Yamarin 88 DC.