Faster 545 SCA – första intrycken från testen

Faster_545_SCA_inledningsbild
Faster 545 SCA utmärker sig med en bogramp som förenklar båtlivet på fler än ett sätt.

Faster_545_SCA_1Ett populärt märke i Finland. En doldis i Sverige. Kanske kan en udda men ack så praktisk lösning som en bogramp få fler svenskar på kroken? Här är första intrycken av Faster 545 SCA.

Det skulle kunna vara Fasters tuffa yttre. Eller det fiffiga modulsystemet i båten som kan anpassas för stunden och efter behag. Oavsett vad så har finnarna upptäckt Faster medan samma båtmärke är ganska svalt i Sverige.

Bli medlem i Skippo Plus, se testen av Faster 545 SCA samt få tillgång till Hamnens arkiv av testade båtar!

Vi ringer upp Hamnens Gustav Morin medan han tar pulsen på Faster 545 SCA. En modell som har ytterligare ett ess i rockärmen.

Vad har du för tidiga intryck?

– Fasen vad ballt det är med bogramp! hojtar Gustav Morin.

Oj, det kom verkligen spontant.

– Ja, men det underlättar hanteringen av en båt på fler sätt än vad man först tänker sig. Visst, man kan lasta och lossa tunga grejer men det är bara halva grejen. Minst lika viktigt är att man slipper förtöjningstampar, ankarlinor och allt det där stöket när man ska lägga till lite tillfälligt.

Hur då?

– Man nosar bara upp mot en brygga och fäller ner rampen så att den lägger sig mot bryggan. Sedan fäller man ner den lite mer så att fören reser sig varpå båten ligger hur stabilt som helst utan hjälp av förtöjningstampar.

Så bogrampen för den nya frälsaren i båtlivet?

– Nja, det kanske är att ta i men den underlättar på många sätt.

Några nackdelar med sagda bogramp?

– Ja, det går ju inte att snacka bort att den påverkar båtens utseende. Då menar jag inte på ett positivt sätt. Sedan oroar jag mig för att den platta fören kan slå tvärstopp i djupa vågdalar. Det är inget som jag har märkt ännu men vi får se. Jag återkommer till det i testen som publiceras inom kort.

Se också:
Test av tre tuffa aluminiumbåtar

Några fler iakttagelser?

– Ja, Faster har ju sin grej med modulär inredning som man kan anpassa för stunden. Om man till exempel vill skapa lite extra svängrum ombord så lämnar man helt enkelt en toft, ett stuvfack eller ett säte iland innan man sticker ut. Och apropå säten…

Ja?

– Jag retar mig också på stolarna som går att lyfta loss från sina stativ. Jag kanske är nojig men ser ändå för mig hur man lättar från sättet i en våg bara för att landa igen och får stativet i rektum. Frågan är om det ska vara så? Kanske är det bara en skruv som bara kan dras åt? Jag återkommer till det också.

Hamnens Gustav Morins första intryck av Faster 545 är att fler borde överväga att köpa båt med bogramp.

Vem riktar sig båten till?

– Det är en bra fråga. Man skulle kunna tro att det är en smal målgrupp – folk som behöver frakta ett par får eller en cementblandare ibland. Faster 545 SCA är dock minst lika lämplig för rörelsehindrade personer och för folk, som med ålderns rätt, har stelnat till i lederna. Eller för hundar, barn och alla andra som hellre går av och ombord istället för att hoppa från en hög stäv.

– Och så passar den mig som gärna slipper krångla med förtöjnings-, boj-, och ankartampar och som gillar att göra snabba landstigningar utan krångel, avslutar Gustav Morin.