Mot Finland – ett stort äventyr i en liten båt

Nej – vi är inte knäppa och vi tar inga stora risker. Vi vill bara bevisa att små båtar kan så mycket mer än var de flesta anar. Här tar vi lillbåten till Finland.

Man kan förstås nöja sig med att åka till handelsboden på andra sidan viken år ut och år in. Men det finns också en poäng i att vidga vyerna. Speciellt som att små båtar klarar så mycket mer än vad de flesta tror.

Så lyder grundresonemanget när Skippos Gustav Morin och Claes Olivecrona kastar loss för en litet längre tur. En tur från Stockholm till Finland via Åland för att vara exakt. Och detta med en 4,18 meter lång Buster XS med blott 20 hästkrafter där bak.

Men är det verkligen vettigt?

– Det är absolut vettigt och vi gör inte detta för att visa oss på styva linan eller så. Vi har gjort liknande resor förr. Bland annat när vi tog lillbåten till Tyskland. Poängen är att visa att det är görbart och då menar jag inte bara för oss – utan för alla.

Varför en liten båt?

– Samma sak där. Det ska vara genomförbart för alla utan stora och svindyra båtar som slukar hutlöst med bränsle. Ta den båt du har och kasta loss vetja. Sedan är det ingen nyhet att vi på Skippos redaktion är litet extra svaga för små båtar av en lång rad anledningar. Med en liten båt kommer man närmare naturen. Man kan smyga in i de grundaste av vikar och upptäcka mycket som stora båtar inte kommer i närheten av. Små båtar är i regel också mycket roligare att köra än stora.

Blir det inte obekvämt?

– Jo, eller nej. Eller jo… Det är en inställningsfråga. Det kan förstås bli jobbigt i stökig sjö på större farvatten men det är också en del av utmaningen. Med en liten båt måste man tänka ett varv extra när det gäller navigeringen och välja smarta vägar. Kanske gå på läsidan om en landmassa även om det är en omväg. Eller kanske tvärt om – puttra långsamt över ett grundområde med motorn upphittad och förlora i fart men vinna i sträcka.

Gustav fortsätter:

– Vi kör uteslutande med Skippo-appen med allt vad det innebär av möjligheter. Inte minst när man lägger en auto-rutt som man sedan kan välja att följa blint – eller att avvika ifrån beroende på vad som passar för stunden. Med en liten båt är man också extra noggrann när man tajmar in tidpunkten för en överfart på öppet hav. När man sedan kommer iland efter lång dagsetapp känns belöningen, i form av ett restaurangbesök eller så, extra stark.

Men ni sover inte ombord?

– Nej, vi var inne på det först men valde till slut att satsa på vandrarhem och stugor längs vägen. Detta mynnar ju som bekant ut i en reportageserie som kräver mycket teknisk utrustning och vi behöver ladda kameror, drönare och annat på nätterna.

Så vad kan vi vänta oss av denna reportageserie?

– Var ska jag börja? Det blir allt från besök av fantastiska ställen som få vet att de finns till inspirerande båtkörning och campingliv. Vi har kommit på en ny lyxig maträtt som kan tillagas med små resurser. Och så har vi gått på grund – för att nämna en del… Ja det är mycket, avslutar Gustav Morin.

Serien publiceras löpande i flera delar med start inom kort.