Skippo testar

Yamarin 50 BR – liten, snål, praktisk och lättkörd

Rubriken kan sedan byggas på med stabila köregenskaper, bra förarplats och en luftig layout. Men det gäller också att stå ut med plumparna i testprotokollet. Se testen!

Att Yamarin 50 Bow Rider både är snål och lättkörd är förstås ingen överraskning. Det kommer med storleken (4,86 meter) snarare än konceptet. Däremot kammar båten hem några oväntade pluspoäng genom att både vara förvånansvärt stabil och förlåtande.

Se också:
Test: Yamarin 63 DC – tuff och praktisk på samma gång

Oväntade fördelar

Som förare sitter man också torrt väl skyddad bakom den minimalt vinklade vindrutan. Trots att farvattnet utanför Havsstensund är ordentligt upprört så kändes det aldrig oroligt. Tvärt om inbjuder Yamarin 50 BR till lite inspirerande körning då man omedelbart får respons på hur man hanterar ratt, trim och reglage.

Smolk i bägaren

Så långt allt väl men så noterar vi också ett par plumpar i testprotokollet. Dels på grund av ett ihållande skrammel från, oklart vad och dels på grund av att luckan mellan pulpeterna inte vill hålla sig stängd. Inget dödar som bekant körglädjen så effektivt som oljud. Inget – utom möjligtvis om man tvingas sitta och hålla igen en lucka med foten för att den inte ska slå i vågorna.

Hamnens utsända reportrar ger sig inte förrän de har lärt känna Yamarin 50 BR utan och innan.

0,4 liter per sjömil

Nog med gnäll. När det gäller båtens mer vitala delar och lösningar så har man nära nog alla rätt. Exempel på det är de stora lastytorna och den rejäla stuvfacken. 50 hästkrafter på akterspegeln räcker till en toppfart på 30 knop och om man nöjer sig med att köra i 20 knop så kommer man undan med en förbrukning på 0,4 liter per sjömil. Övriga förbrukningssiffror lyder såsom följer:

15 knop – 0,5 liter per sjömil
25 knop – 0,5 liter per sjömil
30 knop – 0,6 till 0,7 liter per sjömil (beroende på last och förhållanden)

Snitsig display

Sist men inte minst förtjänar Yamarin Q ett omnämnande. En 10-tums pekskärm med navigation och motorrelaterad data som bränslenivå och batteristatus. För att nämna en del.

Se testen!