Skippo testar

Highfield SP760 – påkostad RIB med aluskrov

Ett sylvasst aluminiumskrov och lasersvetsade pontoner. Det är grunden som man sedan har toppat med en lång rad frestande finesser i samma anda. Se testen.

Fjorton modeller på allt mellan 2,60 till 9 meter och en produktionstakt på 10 000 båtar per år. Det är förstås imponerande. Likväl är Highfield en doldis på våra breddgrader. Tills nu, om vi ska våga oss på en gissning, för Highfield är en RIB som sticker ut från mängden av RIB:ar.

Ta targabågen till exempel, som inte bara ser tuff ut utan som också har en uppgift. Eller handtagen i pontonen för den delen. Eller fästöglorna i durken. För att inte tala om den nätta men ändå ack så praktiska badbryggan. Så fortsätter det med finesser som tyder på en hög ambitionsnivå.

På samma tema har Highfield SP760 lasersvetsade pontoner i kombination med föranodiserade aluminiumskrov – med allt vad det gör för stryktåligheten, beständigheten och livslängden.

Sylvass V-botten

Vidare noteras köregenskaper som inte skäms för sig när den balanserar högt och lätt på sin 26-gradiga V-botten. En Mercury på 300 hk där bak lyckas vi komma upp ii 49,2 knop. Må vara i ganska skaplig medvind. I 40 knop – går det åt cirka 1,2 bensin per sjömil.

Trivs i skitväder

Frågan är om det ändå inte är stökig motsjö som är Higfields verkliga paradgren. Det är då som båten får briljera med sin sylvassa V-botten och sina spå det hela taget trygga sjöegenskaper. En allvädersbåt i ordets rätta bemärkelse som trivs utmärkt i förhållanden då andra båtar med fördel stannar kvar i tryggheten bakom hamnpirarna.

Att båten sedan är godkänd för hela 16 personer säger en del om såväl stabiliteten som bärigheten.

Inte bara dur

Så långt en enda lång och välförtjänt lovsång. Men så finns det också detaljmissar som man antingen kan reta sig på eller lära sig leva med.

Se testen!