Skippo testar

Arrofoil 25 Cabin – tar bruksbåten till en helt ny nivå

Det handlar om att köra en stryktålig, grov och råbarkad bruksbåt på en helt ny nivå – bokstavligt talat och i alla bemärkelser. Se testen av helsvenska Arrofoil.

Låt oss riva av det som kanske inte imponerar i alla lägen. Det handlar om detaljutförandet och vissa lösningar som lämnar mer att önska. Men så är nya Arrofoil fortfarande en prototyp och tillverkarens lista över förbättringar, förfiningar och åtgärder är fortfarande evighetslång och åtgärdas i skrivande stund.

Bruksbåt på bärplan

Med detta sagt stämmer vid upp en lovsång där tyst gång, låg förbrukning och komfortabel framfart är själva grundtemat. Att detta sedan är något så ovanligt som en bruksbåt i aluminium på foils, eller bärplan på ren svenska, gör inte saken sämre.

I allt detta har tillverkaren också tagit en slug väg mot målet. Dels genom att själva foilingsystemet är en jämförelsevis okomplicerad konstruktion som visserligen är automatiserad. Dock utan att det krävs ofantliga mängder av datorkraft och mjukvara för att fungera. Sedan påminner man om att foils inte nödvändigtvis måste kombineras med eldrift. På detta sätt, med 115-hästare på akterspegeln öppnar man möjligheter för betydligt fler att få flyga fram över fjärdarna.

Skippos Gustav kastar loss men nyheten på dess hemmavatten utanför Öregrund och får sig en annorlunda upplevelse. Må vara att han har testar hundratals båtar förr men detta är något nytt. Annat kan inte sägas om att viskande tyst flyga fram i stadiga 25 knop med en 7,60 meter lång båt i plåt med blott 115 hästkrafter där bak. Allt medan bränslemätaren håller sig på blygsamma 0,59 liter per sjömil.

En väl utrustad Arrofoil 25 Cabin kostar i runda slängar 1 500 00 kroner vilket kan jämföras med tillverkarens icke foilande båtar i motsvarande storlek.

Se testen!