Skippo testar

Lynxmar O22 – råbarkad och grov arbetsbåt som löper linan ut

Aluminiumbåtar som vill vara fräcka statusbåtar och rediga grovisar på samma gång finns det gott om. Lynxmar O22 löper linan ut med bara det senare – och gör det bra. Se testen!

Fenomenet är lika vanligt som svårt att förklara – det stora suget efter flärdiga fartvidunder till aluminiumbåtar med herrejösses-motorer som ska vara råbarkade grovisar på samma gång. I den här testen lämnar vi det där hän och zoomar in ett nytt svenskt märke som håller fanan högt när det gäller stryktålighet, beständighet och praktiskt användande.

Inbyggd känsla av stridsvagn

Därav detaljer och finesser som är minst sagt kraftigt dimensionerade samt finesser som funkar även när man har hårdhandskarna på sig. Ta bara gångytorna till exempel. Eller dimensionerna på grabbräcken, knapar, förpulpiten, stuvfack med mera.

Och så förstås targamasten – ja ni hörde rätt – en mast istället för en targabåge, såsom vi känner dem, som avsevärt förenklar framkomligheten på badbryggan/akterdäcket och som gör ombord- och ilandstiging till en barnlek. Detta utan att någon av den traditionella targabågens funktioner saknas.

På gränsen till överdimensionerat

Så fortsätter den med kraftiga detaljer vart man än vänder sig. Frågan innan Skippos Gustav Morin kastare loss var sålunda hur det skulle påverka sjöegenskaperna? Lynxmar O22 kan väl knappast höra till de lättare varianterna av aluminiumbåtar i sin storleksklass?

Snart nog står det klart att båten mycket riktigt har en inbyggd pondus som gör färden komfortabel även i stökigare förhållanden. Detta utan att bränsleåtgången för den skull är hårresande. Lynxmar O22 har god hjälp av sina strategiskt placerade steglister som ger ett någorlunda högt gångläge. Med Mercurys V6:a på 175 hästkrafter kommer man ledigt upp i 40 knop och ytterligare två knop om man hittar rätt med trimfunktionen.

Att ägna lite uppmärksamhet åt sagda trimfunktion lönar sig också när det gäller förbrukningen. I fartregistret mellan 20 och 30 knop går det åt 1 liter per sjömil. I 35 knop sticker det upp till 1,35 liter om man trimmar slarvigt. Me rätt trim kan man dock kapa flera tiondelar.

Härligt kompromisslös

Allt sammantaget är Lynxmar O22 en robust, stryktålig och pålitlig allvädersbåt som löper linan ut när det gäller att vara en prestigelös grovis. Pris cirka 799 000 kronor (så som testexemplaret är utrustad).

Se testen!