I bilvärlden köper man en Range Rover Sport eller Porsche Caynne för att glida graciöst utanför nattklubbar och för att vinna rödljusfighter oavsett väder. I båtvärlden heter motsvarigheten Delta Powerboats.
Delta Powerboats – fem hårdhudade lyxbåtar
Gustav Morin spanar in svenska designikonens fem tuffaste modeller.
Vi tog ut hela Deltaflottan, Delta 29 SW, Delta 34, Delta 40 SW, Delta 40 WA och bjässen Delta 54 IPS, i Stockholms skärgård en blåsig höstdagdag och fick åtminstone känna på lite grann vad de går för. Sedan dess har 26 Open kommit till, men den tillhör ett annat segment.
Delta har ju tills nu enbart levererat båtar med hytt som ska ta sin besättning var som helst, i vilket väder som helst – alltid med stil.
Både 40-fotarna och 54:an känns som riktigt stora pjäser som trots sitt propra utförande verkar stå pall för det mesta. Det är det som är Deltas grej – att leverera hårdhudade båtar i lyxförpackning.
Delta 54:an skiljer sig verkligen från mängden. Det är ganska extremt för en privatperson att köpa en båt för 12–14 miljoner som är optimerad för oväder. Visst, akterdäcket är ypperligt för att dansa runt på varma sommarkvällar och vilket prylfreakshjärta smälter inte när man hissar upp ett bord ur durken. Många kanske också imponeras mer av ett genomdesignat inre, som liknar ett nordiskt utställningsexemplar av en modernt marininredd lyxlägenhet, än av en stor flybridge och soldynor.
Den som köper en Delta 54 är inte på något vis ute efter det vräkiga som en fläskig Sunseeker eller Princess levererar. Deltan är en ”sleeper” – allt annat än vräkig men går ändå ingen obemärkt. Den är för dem som har råd med mer än vräkighet och inte är ute efter att hävda sig. Bara det att bygga en 54-fotare helt i kolfiber och sen måla den så att den ser ut som en plastbåt tyder på det. Jag hade aldrig kunnat dra ett penseldrag över de randigt gjutna nattsvarta skrovsirodna. Nu är det bara de som verkligen är insatta som förstår vad det handlar om.
Det är när det blåser satan och vågorna går höga som 54:an kommer till sin rätt. Den plöjer på obemärkt och tack vare att den är helt anpassad för Volvo Pentas IPS-system kränger den inte ens i girarna.
En mäktig syn när Deltas hela båtserie kommer farande i v-formation. Filmningen sker från en gyrokopter.
Eftersom båten är helt byggd i kolfiber är den också styv och relativt lätt och jag inbillar mig att det känns när jag står vid rodret. I vilket fall skjuter båten upp i plan på nolltid och fortsätter snabbt att accelerera till 40 knop, vilket känns helt osannolikt med tanke på hur biffig båten är. Storleken är också anledningen till att det i toppfart fortfarande känns som att man står stilla.
Bra mycket mer körkänsla levererar minstingen Delta 29 SW, som jag förälskade mig i på flera nivåer. Den har en, vad jag vet, unik utformning med passagerarna framför föraren. De sitter nedsänkta och åker i sidled med panoramavy ut. Föraren sitter längst akerut i mitten och har koll på alla framför sig, utan att någon skymmer sikten. Samtidigt förmedlas en fantastiskt direkt körkänsla och trots att båten mäter 9,25 meter förs mina tankar till min gamla spjutbåt Joker 16 – det är körglädje.
Finish och detaljer på Deltabåtarna är en fröjd att se för en båtman van att bli matad med plastiga knappar och inredningsdetaljer som lossar. Det är katastrof att båtbranschen fortfarande levererar båtar för miljoner som har standard som en lågprisbil från 1970-talet.
Delta har kommit en bra bit på väg. Här är det plexiglas, aluminium, stål och mocka. Inga högteknologiska material, men ack så snyggt..
I två kommande program kommer Gustav Morin att syna både minstingen 29 SW och ikonen Delta 54 IPS.