Bavaria 33: Den missförstådda familjefavoriten
Älskad av många – avskydd av somliga. Att varumärket Bavaria kan röra upp så mycket känslor förbryllar Skippos testlag. Vi ger oss i kast med en begagnad 33-fotare som erbjuder komfort, boyta och semestersegling i kubik!
Tillhör du de som fnyser var gång Bavarias segelbåtar kommer på tal? Har du någon gång yttrat orden ”En sådan pråm skulle jag aldrig sätta min fot i!” när förslaget om att överge snabbseglaren för en mer komfortabel semesterbåt kommit på tal vid middagsbordet?
Då kanske detta test av en begagnad Bavaria 33 kan få dig på andra tankar eller åtminstone se denna semesterseglare av rang för vad den faktiskt är.
För nog finns det fog för att skärgårdarna fullkomligt svämmar över av dessa tyska byggen från det tidiga 2000-talet. Oavsett vad som skrivs på forum vittnar såväl besiktningsmän som båtmäklare och de som själva spenderar så gott som hela semestern ombord på Bavarior i alla möjliga storlekar om välbyggda, bekväma och trivsamma båtar.
Det är insidan som räknas
Att få motsvarande rymd i en 33-fotare från 80-talet är omöjligt. I vårt test återkommer vi gång på gång till Albin Nova, en båt som Skippos testlag gav sig i kast med tidigare under sommaren och som då lovordades av reportern, av en anledning. De båda båtarna är på många sätt och vis jämförbara.
De ligger båda runt 33 fot, är på inga vis extremseglare och det finns en mindre uppsjö av dem. Samtidigt är de undra andra aspekter väsensskilda.
Bavaria 33 skryter med sina generösa boutrymmen. Den förhållandevis stora sittbrunnen, separat toalett, en rejäl akterkabin, salongsbord (om än ett rangligt sådant) för uppemot 10 personer – fler om man gillar varandra – och mer stuvutrymme än de flesta lyckas fylla för en fyraveckorssemester.
Det är inte undra på att modellen blivit älskas av semesterseglare – komforten, utrymmet och bobarheten är för pengen helt enkelt svårslagen.
På bekostnad av vad?
Nu kanske du tänker: ”Men ingen har väl någonsin klankat ner på Bavaria för att vara en dålig semesterbåt – problemet ligger ju i seglingsegenskaperna”.
Må så vara men här tycker vi att man ännu en gång får fråga sig vad man är ute efter. Att gå och köpa en racerhoj för att cykla på kullersten vore inte bara onödigt utan direkt dumdristigt.
Andra har också läst:
Dagen då vi testade båten i fråga hade vi, om än något ojämna vindar, en god bris runt sju meter per sekund. Det är också i detta vindregister på något öppnare bogar som Bavaria 33 visar sig från sin bästa sida.
Men så fort det börjar lätta ut börjar tonerna gå över i moll.
Idag finns det emellertid botemedel mot just sådan problematik. Varför inte prova lyckan med ett codesegel? Enkelt, rullbart och semesterseglarens bästa vän för att slippa dra igång järngeunan så fort det dojjar mellan öarna. Samma sak gäller på undanvinden. Det finns goda skäl att gennakern ofta kallas för cruisingspinnaker. Den är enklare att hantera men ger framförallt härlig segling i ett djupare vindregister än vad en genua gör.
Dags att släppa prestigen!
Få, om ens någon, har väntat sig att en båt med ordet Cruiser i namnet är den som ska erövra kappseglingsbanorna. Förväntar man sig vill vi också häva att man missat poängen.
Båten vi har testat är från 2005 och går loss för i någonstans mellan 400 och 500 000 kronor.
Något som får oss att tycka att det är dags att släppa prestigen, lägga fördomarna åt sidan. Och om svaret på frågan: ”Vad använder jag min båt till?” stavas semester är vårt besked enkelt – köp en Bavaria!