En av Sveriges mest aktiva kappseglare heter Jimmy Hellberg. Han är också en av få som är tillräckligt galen för att satsa på en båt som Admiralty 30 – en båt han importerade helt oprövad från USA. Varför?
Admiralty 30 – extremt smal och snabb!
– Jag är van att planera och segla ensam, då jag kappseglat mycket i vindsurfing och IOM (radiostyrd båt). Jag tycker att segling ska vara kul, enkelt och billigt och inte involvera så många personer. För då blir allt komplicerat, säger Jimmy Hellberg.
Efter att ha ägt några större båtar tröttnade han på att ständigt ragga besättning och hittade Admiralty 30 – en perfekt båt som är riktigt snabb trots att man är ensam eller seglar med två.
– Det smala skrovet klyver effektivt vågor vilket ger en mycket behaglig gång, även i grov sjö, och det långa fördäcket gör att det är förvånansvärt torrt bak i sittbrunnen, säger Jimmy.
Skrovet har i princip inte någon formstabilitet, istället ger den djupa och 700 kg tunga kölen enorm tyngdstabillitet, vilket gör att båten kränger mycket inledningsvis men är slutstyv.
Det medför också att båten inte rullar det minsta i sjön. Några detaljer som gör den enkel att segla med få händer är självslående fock på rulle, fast bogspröt, gennaker istället för spinnaker, storsegel med fathead och avsaknaden av backstag (även om Jimmy har satt dit detta som en ren trimfunktion).
Båten är helt inriktad på kappsegling och Jimmy har redan seglat Åf Offshore Race (Gotland Runt) med den.
– Det är ju knappast en bobåt men det finns tillräcklig plats under däck för att ta en lur och få lä. Det blir aldrig dödtid som på en större båt när man ofta bara sitter på railen. Här är man ständigt aktiv och det bli aldrig tråkigt, berättar Jimmy.
Och fort går det. Med ett SRS på 1.33 seglade Jimmy och kompisen Nicklas Carlsson in på andraplats i den största klassen under ÅF Offshore Race med både störst och flest båtar (ca 70 st).
Tack vare att kölen är hissbar och rodret sitter i en kassett kan båt enkelt dras upp på en trailer.
– Båten är extrem men fantastiskt häftig att segla och jag tycker att man får mycket för pengarna, säger Jimmy.
”Det är jäkligt roligt när man stundtals kan hålla samma fart i en liten 30-fotare som en 50-fotare. På undanvind har vi som mest gjort 17,8 knop. Då blåste det bara 12 m/s, så det finns nog mycket mer att hämta”, säger Jimmy Hellberg.
Det första man slås av är hur smal båten är. När den sedan seglar tror många att den ska välta. Men den är slutstyv och det är slankheten och krängningen som gör konceptet.
Vår nye testare heter Torvar Mirsky och är en världsstjärna inom match racing. Han vann senaste deltävlingen på World Match Racing Tour – Argo Gold Cup på Bermuda – och ligger nu tvåa totalt.
Jimmy Hellberg är en framgångsrik kappseglare. Han har också rest jorden runt med Volvo Ocean Race, anställd av Ericsson Racing Team som ansvarig för bland annat navigationssystemen på båtarna.
Data Admiralty 30:
Längd: 9 m
Bredd: 1,73 m
Djupgående: 2,2 m
Vikt: 1 100 kg
Kölvikt: 700 kg
Segelyta, Stor + Fock: 44kvm
Gennaker: 70kvm
SRS: 1,33
Ca pris inkl import, utan segel och trailer: 400 000 kr.
Mer info: www.samst.se, www.jsyachtsusa.com