StanCraft – jänkarnas svar på klassiska Riva
Vi grottar ner oss i historien bakom StanCraft. Det amerikanska träbåtsvarvet som sammanfogar nytänkande design med klassiskt hantverk.
Ferrari och Ford – en klassisk rivalitet inom motorsportsvärlden som bottnar i ett misslyckad förvärv av det scharlakansröda italienska sportbilsmärket under 1960-talet.
Att försöka piska upp någon liknande tävlan mellan amerikanska StanCraft och italienska Riva skulle vara ett regelrätt tjänstefel men trots att det saknas likheter i historian om dessa båda lyxbåtstillverkare hittar man desto fler i designen.
Historien bakom StanCraft
Det amerikanska lyxbåtsvarumärket har en anrik historia som sträcker sig tillbaka till 1933. Då grundades det av W.H. ”Billy” Young och hans son i samhället Lakeside, Montana. Sedan dess har StanCraft gjort sig känt för sina högkvalitativa handbyggda träbåtar – inte allt för olika Rivas skönheter.
Från början drevs varvet i mindre skala och producerade flytetyg specialtillverkade för beställarna. Under andra världskriget fick man ställa om för att delar av produktionen skulle kunna göra delar till militärfartyg.
Det var också i Montana man blev kvar fram till det tidiga 1980-talet då nästa generation tog vid. Den som fick ta över rodret var ”Billys” barnbarn Syd sin bestämde att en flytt till idaho var stundande. Samme man tog även beslutet att börja bygga båtar i glasfiber, ett klart brott mot den tidigare traditionen att endast tillverka i trä.
Blasfemi skulle somliga ropa men faktum är att det var nu som namnet StarCraft på riktigt etablerade sig. Det var också sonsonen Syd som under stora delar av 90-talet riktade all sin energi för att konstruera skrov med bättre prestanda och mer njutbar gång.
In i 2000-talet
Idag blomstrar StanCraft mer än någonsin, spottar i snitt ut en båt i månaden och har blivit något av en framgångshistoria. Fortfarande med samma hantverksskicklighet men stundvis i nya spännande designtappningar.
Bland dessa kan vi bland annat nämna StanCraft 390 Hammerhead Hardtop. Ett bygge som lämnade fabriken 2022 med moderna detaljer som negativ stäv ljudsystem, kolfiber och – ja listan fortsätter.
Premiumkänslan är något man har behållt. Denna 40 fot långa daycruiser gör nämligen ett ansenligt hål i plånboken med sin prislapp på 1 750 000 dollar eller närmre 19 miljoner svenska kronor.