Skippo testar

Goldfish 46 Ocean – fjorton meter RIB på racingskrov!

En häftig pjäs på 14 meter med sjöegenskaper som inte skäms för sig. Så långt allt klart men frågan är – vem är den till för? Se testen!

”Norska Goldfish är mer än bara stegade racingskrov, temperament, höga toppfarter och krävande köregenskaper. Något som blir alldeles tydligt redan vid första anblicken.”

Så löd inledningen när vi Skippo testade Goldfish 43 Ocean för två år sedan och nu är det dags igen. Då som nu har vi att göra med en båt som sticker ut från mängden dock med skillnaden att Goldfish 46 Ocean är en RIB. En rejält tilltagen sådan på 14 meter.

Omtumlande resa

Det ska visa sig bli en omtumlande och lugn resa i en och samma test. Omtumlande när det kommer till planeringen, lösningarna och finesserna som alla har en mer eller mindre spektakulär framtoning. Men desto lugnare när det kommer till sjöegenskaperna.

Trots att vi visste om det så är känslan märklig när man flyger fram i upp mot 60 knop utan att det känns. Med detta skickar vi också ut en varning att fartblindheten lätt gör sig påmind i Goldfish 46 Ocean.

Tydliga racing-gener

Det ska alltså mycket till innan det stegade skrovet låter sig påverkas av yttre faktorer som vågor och vind. Däremot gör man rätt som förare att vara lite varlig med ratt och reglage då Goldfish-båtar över lag har tydliga racing-gener och därmed är mindre förlåtande än båtar över lag.

Allt sammantaget är denna mäktiga pjäs att betrakta som en racer med tillbakalutat möblemang. Eller en fartbåt med stekar-inredning om man så vill. En inredning som kan tack vare en speciell finess kan belysas i vilken färg som passar för stunden.

Goldfish 46 Ocean kan fås med inombordare och utombordare och det senare med ända upp till 3 x 500 hästkrafter. Här får vi dock nöja oss med 3 x Mercury V8 300 hk och en toppfart på 60 knop då förbrukningen sticker iväg i 5,7 liter per sjömil.

Bättre då att nöja sig med 50 knop då bränslemätaren stannar på 4,5 knop. Eller varför inte 40 och 3,3 liter sjömil?

Sist men inte minst är ruffen en positiv överraskning då den är ljus, luftig och förvånansvärt rymlig på en och samma gång.