Cross 55 BR – ny elegant familjebåt i aluminium
Lagom till sensommarens båtmässor släpper Yamarin en ny het båt i modellserien Cross, som lär bli en tuff konkurrent till Buster och Silver och en rejäl ändring från tidigare Cross-modeller.
Yamarins senaste tillskott i serien Cross bygger som vanligt på idén att kombinera aluminiumskrov med inredning i glasfiber. Men den nya modellen är markant bredare än sin föregångare och med en mycket modernare design med svept ruta, bärigare skrov och luftigare utrymmen. Men den mest uppskattade designändringen syns i aktern.
Det vi kan se utifrån bilderna är att de satsat på att ge den nya bowrider-modellen en lite lyxigare känsla än tidigare och lösningen med den öppna aktern är ett enormt lyft jämfört med föregångaren Cross 54 BR eller Cross 57 där aktern var stängd och inte hade några badbryggor.
Den nya modellen känns generellt mycket större och ser ut att ha fått en snarlik lösning i aktern som sina syskon i plast som vi testkörde i fjol när de kom – Yamarin 59 SC och Yamarin 59 BR.
Andra har också läst:
Men lösningen på Cross 55 BR är mer robust än på sina större syskon i plast. Tanken är nog att man snarare ska kunna stå och fiska smidigt från aktern på Cross 55 BR, än att ligga och sola som på Yamarin-modellerna.
Båtutflykter med familjen eller ren transport
Yamarin skriver i sin release att det som utmärker Cross 55 BR är dess genomtänkta design och vi tror att det är just partiet i aktern man primärt syftar på. En anmärkningsvärd detalj är baksätets ryggstöd, som enkelt kan avlägsnas för att ge plats åt fiske eller andra aktiviteter på akterdäcket.
Denna flexibilitet gör att båten kan anpassas efter olika användningsområden, från fiskeutflykter till transporter. Det känns som en väldigt öppen lösning vid aktersoffan och det är snudd på en sömlös övergång till badbryggan i aktern – det ser verkligen ut som ett lyft för alla som gillar att kunna röra sig smidigt ombord.
Passagen till de stora badplattformarna, som sträcker sig längs båda sidorna om motorn, ser rymlig ut och ombordstigning både vid brygga och när man ska klänga sig ombord efter ett dopp borde gå smidigt.
Skrovet är 2,24 meter brett och det borde ge gott om utrymme för både svängrum och förvaring. Det ser också ut att vara väldigt välorganiserat i det stora stuvutrymmet i aktern som är på totalt 150 liter. Här finns också utrymme för kapellet och ett eget utrymme för batteriet som gör det lätt att komma åt huvudströmbrytaren. Tack vare att hela plattformen med aktersätet kan lyftas upp till hela 62 grader så begränsar inte dynorna öppnandet av förvaringsutrymmet, något som ofta är ett störningsmoment.
Smartare placering av plottern
Förarens upplevelse har också prioriterats i den nya designen. Förarkonsolen har fått en uppdatering där den integrerade Cross Q-skärmen placerats till höger om ratten. Detta ska ge bättre sikt och göra skärmen lättåtkomlig, även i svårare förhållanden till sjöss.
Det ska finnas gott om utrymme för både ben och bagage. Ett extra säte i fören fungerar även som insteg, vilket underlättar när man ska kliva ombord.
För dem som vill anpassa båten efter sina behov finns flera tillval, såsom en större skärm och en vattenskidbåge. Tanken är att båten ska vara väldigt mångsidig och fungera fint för såväl fritidsaktiviteter som till rent transportmedel.