Skippo testar

Yamarin 59 BR – ett säkert kort bland bowriders

Ett säkert kort när det kommer till finesser, kvalitet och utförande men kanske i säkraste laget när det gäller köregenskaperna. Så sammanfattas Yamarin 59 BR. Se testen!

Bra tryck i accelerationen ända upp till 25 och 30 knop. Speciellt med tanke på att det sitter måttliga 115 hästkrafter på akterspegeln. Men sen då? Borde inte Yamarin 59 BR kunna gå fortare än de 35 knop som Hamnens utsände båttestare noterar. Vi återkommer till det.

Se också testen av systermodellen Yamarin 59 SC!

Först ska vi bara konstatera att Yamarin håller stilen när det gäller det mesta – för att inte säga allt. Ta bara den snitsiga layouten med breda och lätt framkomliga passager hela vägen från stäven till badbryggan. Och så den aktersoffan på det, som med ett par enkla handgrepp görs om till en solbädd.

På så sätt fortsätter det båten igenom med finesser som uppenbart är väl genomtänkta och som funkar – utan att för den skull briljera. Så när som på stuvfacken som saknar dränering. En liten plump, men likväl en plump, i testprotokollet.

Snitsig inredning, klart godkänd detaljkvalitet och trygga köregenskaper utmärker Yamarin 59 BR. Kanske för trygga köregenskaper. Mer om det i testen.

Hög och jämn fabrikskvalitet

Kanske är det ändå den jämna och klart godkända kvaliteten som utmärker Yamarin 59 BR allra mest. Att denna bowrider levererar utan att bjuda på några negativa överraskningar vare sig av det positiva eller negativa slaget.

Men så var det också detta med toppfarten där vi anser att 35 knop är i lägsta laget. Speciellt som att systerbåten på samma skrov och går minst fyra knop fortare. Det är som att inte båten vill lyfta ur vattnet som man skulle önska. Med allt vad det innebär av onödigt stor våt yta och lika onödigt trög framdrivning.

Förklaringen ligger, inte helt överraskande, i ett mindre lyckat val av propeller. Något som vi ser allt för ofta och som tyder på att vissa båthandlare och återförsäljare lägger allt för lite vikt vid denna avgörande detalj.

Som en stukad sportbil

Att slarva med propellervalet är lika illa som att satsa på undermåliga däck till en potent sportbil. Om inte värre då en illa utvald propeller också påverkar bränsleåtgången negativt.

Se testen!